ПП-ДБ опитват да въведат следенето на скоростта с тол камерите
С промени в Закона за пътищата отново се предлага отпадането на всички стикери от предното стъкло на автомобилите
Снимка: Красимир Свраков
Гръмко обявената новина миналата година, че камерите на тол системата ще следят средната скорост на автомобилите, засега не се реализира на практика. За да се въведе новият тип следене на скоростта, трябва да се решат няколко въпроса, свързани със законодателството, финансовата част и техническите възможности на системата.
Депутати от „Продължаваме промяната – Демократична България“ сега правят крачка към регламентирането на процеса с промени в Закона за пътищата, входирани в Народното събрание.
Те предлагат също да се създаде възможност за по-лесно първично регистриране на кола, както и възможност за плащане на т.нар. екотакса по електронен път. Предвижда се и отпадането на всички стикери от предното стъкло на автомобилите, възможност за плащане на глоби онлайн, ако са връчени присъствено. За безопасност на движението е предложено контролните органи да спират на пътя шофьори с повече от 5 невръчени фишове, за да им ги връчват.
Следене на средна скорост с тол камерите
Промени в посока регламентирането на дейността бяха входирани в последните дни на кабинета „Денков“ в 49-ото Народно събрание. Тогава законопроектът бе разпределен на 7 комисии, но промените така и не бяха гласувани заради политическата обстановка и новите предсрочни избори. Сега най-вероятно ПП-ДБ иска да завърши започнатото.
Със законопроекта се предлага забраната за превишаване на максимална скорост по пътищата да важи и за превишаване на т.нар. средна скорост в определен от органите за контрол участък от пътя, в рамките на които важи само едно ограничение на скоростта. Последното уточнение е изключително важно, тъй като експерти изразяваха опасения как тол системата ще засича такава скорост в отсечки с различна максимална допустима скорост.
Припомняме, че от Агенция „Пътна инфраструктура“ посочиха за Economic.bg, че нововъведението ще се въвежда поетапно и че измерването и секционният контрол на средната скорост ще се извършва само в отсечки, в които максималната допустима скорост на движение е еднаква.
Наказанията за нарушения се предлага да са същите, каквито предвижда закона за превишаване на максималната скорост. За място на нарушението при установяване на превишаване на допустимата средна скорост да се смята съвкупността от данните за местоположението на началната и крайната точка от контролирания участък от пътя, за който е установено нарушението, гласят още предложенията.
В Преходните разпоредби на закона се създават и две точки, свързани с понятията „средна скорост“ и „контролиран участък от пътя“. Те гласят, че средна скорост е
частното, получено при делена на изминатото разстояние по контролиран участък от пътя, на времето, за което е изминато това разстояние, като точното време на преминаване през началото и края на контролирания участък от пътя е установено с техническо средство или система. При измерване на средна скорост Законът за измерванията се прилага по отношение на времето, за което се изминава разстоянието в контролирания участък от пътя и по отношение на измерването на дължината на контролирания участък.“
Казано накратко – хитрината, които шофьорите използват сега и намаляват скоростта си на движение единствено при преминаване през контролните рамки на тол системата, а в останалата част на пътя, която не се следи от камери, нарушават максималната допустима скорост на движение, няма да може да се използва за заобикаляне на разпоредбите.
Стикерите по автомобилите
ПП-ДБ предлагат да отпаднат разпоредбите за задължително поставяне на предното стъкло на автомобилите на всякакви стикери, включително и този за преминат годишен технически преглед.
Именно тази лепенка се превръща в камък на раздора през последните години, тъй като някои експерти, а и самият служебен транспортен министър Георги Гвоздейков защитават тезата, че екостикерите са важни за въвеждането на нискоемисионни зони в градовете.
Припомняме, че такива зони въведе единствено София. Те влязоха в сила тази зима, но на практика не се постигна търсения ефект от намаляване на замърсяването на града и спирането на замърсяващи автомобили с ниски екокатегории да влизат в центъра на града.
Интересна разпоредба, която ПП-ДБ сега предлагат, гласи, че
изисквания за поставяне на стикери на предното стъкло на автомобили се въвеждат само със закон.“
Нискоемисионните зони в София бяха въведени с наредба. Не е ясно какво действие ще окаже въпросната разпоредба в Закона, предложена от ПП-ДБ и дали на практика ще елиминира наредбата на общината.
Припомняме, че през септември миналата година депутатите приеха на първо четене промени в Закона за движение по пътищата. Тогава ПП-ДБ предложиха отново всички стикери от предното стъкло да отпаднат, а справките да се правят в централизираните регистри на МВР. При обсъждането обаче в зала стана ясно, че промените нямат да засегнат екостикерите, а единствено стикерът за гражданска отговорност. Освен това част от политическите формации дадоха силен отпор за отпадането на екостикера.
Облекчения за граждани и бизнес
Предвижда се възможност за електронно заявяване на регистрация на МПС, както и плащането на т.нар. екотакса при първоначална регистрация. Идеята на ПП-ДБ е да се спести чакането по опашки, като за целта МВР ще приема заявленията и таксите, ще изготвя регистрационните табели и ще определя част за явяване на собственика или упълномоще лице на място за проверка и получаване.
Доказването на образователна степен за издаване на книжка също се предвижда да става по електронен път, но и да се признава документ за завършено образование от по-висока степен от изискуемата.
Предлага се и задължение за изпращане на известие чрез имейл или смс за изтичащи технически преглед, гражданска отговорност и валидност на книжката.
Предвидено е да се даде достъп на МТС и ИААА с цел пресичане на измамите при периодичните прегледи за техническа изправност, при които има опити изправни автомобили да се регистрират фиктивно вместо други. Идеята е да се прави проверка в тол системата дали даден автомобил е напуснал страната и дали има данни, че се е върнал.
Да не се предлага регистрацията на автомобил, собственост на юридическо лице, когато то е предоставено за управление на неправоспособно лице. Предвижда се и възможност фирмите да могат да плащат множество глоби, т.е. с един банков превод да се платят повече от 1 глоба.
При натрупани и невръчени електронно фишове да се отнема книжката, предлагат още от ПП-ДБ. До момента такава разпоредба има единствено при системно нарушение на ограниченията за скорост. Отнемането на книжката ще важи за водачи с наличие на 5 или повече установени админстративни нарушения за период от 12 месеца, за които електронните фишове и актовете за установяване на админстративните нарушения не са връчени.
Водачите да имаат достъп до техните контролни точки, а автомобили, регистрирани в други държави, да могат да проверяват за невръчени електронни фишове, гласи още проектозаконът.
Уведомленията за издаден фиш се предвижда да се изпращат незабавно, като освен това трябва да има възможност за обмен на данните за телефон и имейл между различните органи на МВР, МЕУ, НАП и АПИ. Идеята е водачите да бъдат уведомявани по електронен път за издаден фиш и наказателно постановление.
Връчването чрез Портала за електронни административни услуги на МВР се извършва чрез отваряне на невръчените електронни фишове или наказателни постановления, като документите се считат за връчени от датата на отварянето им. Удостоверяването на връчването се извършва чрез електронен времеви печат, предлагат още от ПП-ДБ.