НСОРБ: Окрупняването на ВиК сектора противоречи на Конституцията
Общините настояват да получат дял в новото обединено ВиК дружество срещу своите апортни вноски
Общините са против механичното окрупняванe на ВиК сектора до 28 обособени територии. В официално становище на Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ) се посочва, че местните власти и държавата, чрез участието си в асоциациите по ВиК, трябва да имат възможност самостоятелно да определят границите на обособените територии, като взимат решение за включване или изключване на дадени общини.
Становище на НСОРБ е по повод поредния законопроект, който бе входиран през юни за обществено обсъждане и е изпратен до ресорния служебен министър Виолета Коритарова.
Припомняме, че НСОРБ имаше редица забележки и към предишните два опита за ВиК Закон. Омбудсманът на България, както и Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) тогава също се обявиха против.
От НСОРБ посочват, че мотивите за окрупняване винаги са били оправдавани с изискване от Брюксел и изпълнение на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Според общините, обаче, в действителност българската страна сама е заложила подобно изискване.
Така достъпът до европейски средства за ВиК проекти след първия програмен период остана привилегия само на консолидираните ВиК оператори“, посочват от НСОРБ.
Припомняме, че редица регионални министри мотивираха окрупняването именно с възможността за получаване на европейски средства. Тъй като за обновяването на ВиК мрежата са необходими огромни средства, то идеята е част от тях да се осигурят от европрограмите.
НСОРБ посочват, че към момента няма реална възможност общините да влияят при утвърждаването на инвестиционните програми на ВиК операторите (например: при 500 – 600 хил. лв. годишно инвестиции при общинското ВиК, след присъединяването операторът залага само 100 хил. лв.). Общината само „дава становище“, което впоследствие при утвърждаването на бизнесплана на дружеството от КЕВР няма тежест.
Не бе възприето и предложението когато общината на практика апортира значителни активи, да придобива и дялово участие във ВиК дружеството. Така местната власт би могла реално да участва в управлението – както по отношение инвестиционните програми, така и по всички други въпроси.“
Предложеното окрупняване противоречи на конституционния принцип за неприкосновеност на собствеността, в т.ч. на общинската собственост, казват още от НСОРБ. Принудителното закриване на дадено общинско дружество без волята на собственика (общинските съвети) противоречи на принципа за свободната стопанска инициатива. Част от предложенията нарушават и други текстове от Конституцията, като чл. 136 за правото на самоуправление и чл. 137 за правото на свободно сдружаване.
Предложеният проект на Закон за ВиК е стъпка към на пълна централизация с доминиращо държавно управление, което намалява конкуренцията, елиминира бъдещо публично-частно партньорство и закрива работещи общински ВиК дружества“, се казва в позицията на НСОРБ.
НСОРБ настояват за анализ на обективната обстановка във ВиК сектора преди приемането на законопроекта.
С пълния текст на становището, може да се запознаете тук.