Преходът към устойчива икономика вдига продажбите на „Алкомет“
Основните пазари за алуминиевата продукция на шуменската компания остават Германия, САЩ, Италия и Полша
Преходът към по-устойчива икономика и усилията за намаляване на въглеродния отпечатък вдигна продажбите на най-големия производител на алуминиеви профили в България – „Алкомет“. Шуменската компанията отчита 16% годишен ръст в приходите към края на септември до 401 млн. лв.
„Алкомет“ произвежда основно два вида продукти – пресови и валцови продукти. Първата категория продукти захранват сектори, като соларната индустрия и проектите за енергийна ефективност. Но въпреки значителния интерес към сферите, свързани със зелените технологии, продажбите на пресовата продукция на компанията се свива с 5.65%. Това се дължи на сериозния спад при търсенето от страна на строителния бранш и автомобилостроенето.
За сметка на това продажбите на валцови продукти растат с 62.4% през третото тримесечие на 2024 г. спрямо същия период на предходната.
Важността на алуминия като стратегически ресурс в прехода към по-зелена икономика е причина и за засиленото му търсене за производството на електромобили, соларни панели и строителни материали“, отчита „Алкомет“.
През третото тримесечие на 2024 г. най-голям ръст в продажбите спрямо миналогодишния период бележат листовете (80.5%) и лентите (61.2%), следвани от домакинското фолио (72.9%). Търсенето на т. нар. обмазано фолио, широко използвано за изработване на еднократни съдове и опаковки за храна, също расте през разглеждания период (57.2%).
Основните пазари за продукцията остават Германия, САЩ, Италия и Полша.
В същото време обаче компанията отчита значително нарастване на разходите за отчетения период – фактор, който повлия на резултатите на дружеството и през първото полугодие. Тези за материали са се увеличили с 35%, плащанията за външни услуги са се увеличили с над 19%. С една пета растат разходите за заплати и осигуровки, а за лихви – с над 53%.
В резултат на това дружеството отчита нетна загуба в размер на близо 4.3 млн. лв. в края на септември, което е значително нарастване на годишна база при отчетени 919 хил. лв. нетна загуба в края на третото тримесечие на 2023 г.
В момента компанията разширява производствената си база в Шумен в проект на стойност 140 млн. лв.