Роботи с човешко лице
„Дигитални хора“ стават служители във все повече индустрии, но според специалистите не могат да ни заменят... засега
![Роботи с човешко лице](/web/files/articles/144676/narrow_image/thumb_1040x585_dj-dex.jpg)
DJ Dex е музикален и моден инфлуенсър
Снимка: Sum Vivas
Тези от вас, които често следят Instagram, може и да са попадали на акаунта на известния модел и диджей Dex. Ще я видите да носи нови тоалети, да участва в шоута по целия свят и да разговаря с хилядите си последователи за своите хобита. Въпреки това от пръв поглед е ясно, че има нещо различно в Dex - тя е изцяло виртуален „дигитален човек“, проектиран от стартираща компания в Обединеното кралство.
Dex се показва на видео екран или като холографска проекция, а нейните миксове са създадени от хора. Тя е анимирана с помощта на Unreal Engine - софтуер за 3D моделиране, широко използван във видеоигрите - комбиниран с улавяне на движение. Генеративният изкуствен интелект й позволява да помни информация и да отговаря на въпроси, използвайки глас, също генериран от AI.
„Тя вероятно е един от малкото дигитални хора, с които можете да разговаряте и да си взаимодействате“, казва Дениз Харис, главен търговски директор на стартиращата компания Sum Vivas пред CNN. „Може да я попитате всичко – тя е гений в музиката”.
През пролетта Dex участва в Digital Fashion Week в Ню Йорк, Париж и Милано и носи тоалети на Prada и Louis Vuitton на дигитални модни събития.
За базирания в Ливърпул стартъп Sum Vivas дамата-робот е само „прототип“ за по-практична употреба. Сега компанията разработва дигитални хора, които могат да „слушат“ въпроси и да разговарят в реално време. Роботът Shellie може да предостави информация за продукта като аватар на уебсайтовете на компанията, докато роботът Arif, който владее множество езици, е обучен да насочва пътниците от екрани по летищата и да отговаря на техните въпроси.
Според изпълнителния директор и основател на стартъпа Роб Симс, дигиталните хора могат да помогнат за преодоляване на пропастта между технологията на изкуствения интелект и хората. „Това, което открихме, е, че когато хората започнат да работят и да разговарят с дигитален човек, те много бързо спират да не вярват“, казва Симс пред CNN. "Взаимодействието става естествено."
AI бум
Откакто ChatGPT на OpenAI беше пуснат през ноември 2022 г., се вдигна значителен шум относно потенциала на генеративния AI - изкуствен интелект, захранван от огромни масиви от информация, способен да генерира текстове по достъпен начин.
Последваха рекордни нива на инвестиции в генеративен AI, като за първите 9 месеца на м.г. те се изчисляват на над 21 милиарда, според компанията за анализ на данни Pitchbook. През март 2023 г. Google стартира Bard (наскоро преименуван на Gemini) и горе-долу по същото време Anthropic пусна своя AI помощник Claude. Тъй като генеративните AI чатботове стават все по-вездесъщи, Sum Vivas е една от няколкото компании, които искат да ги направят и „по-човешки“.
Много други компании работят в същата посока. Базираната в САЩ и Нова Зеландия UneeQ разработва анимирани говорещи „цифрови хора“, които могат да се използват като виртуални търговски представители и агенти за обслужване на клиенти на уебсайтовете на компаниите. Наскоро дебютира и Sama 2.0, анимиран член на кабинния екипаж, който отговаря на въпроси в уебсайта и мобилното приложение на Qatar Airways.
Снимка Qatar Airways
Microsoft наскоро обяви, че потребителите на нейния софтуер Azure ще могат да създават реалистични аватари, способни да превръщат текст в анимирана реч.
В Китай технологиите за създаване на „дигитални хора“ също изживяват истински бум. Общият обем на пазара на виртуални хора в Китай се очаква да достигне 270 милиарда юана (37,67 милиарда долара) до 2030 г., според доклад на Qbit-AI, платформа за услуги, фокусирана върху AI и авангардни технологии.
Как се „раждат“
Казано просто, дигиталните хора са реалистични, но не задължително човекоподобни аватари, създадени с помощта на комбинация от AI технологии. С добавянето на голям езиков модел или други основни AI техники те са способни да участват в реалистични разговори и да имат човешки взаимодействия. Ако някога сте разговаряли с AI чатбот – представете си го като човек с лице и глас.
Една от първите индустрии, където такива аватари масово навлизат, са видеоигрите. Но днес дигиталните хора се използват в здравеопазването, финансовите услуги, търговията на дребно и дори в медиите за създаване на нови форми на взаимодействие между компания и потребител.
Например, подобни „дигитални хора“ се ползват като виртуални здравни агенти, които могат да разговарят с пациенти, и като специалисти по обслужване на клиенти.
AI технологията продължава да генерира нови употреби и приложения в различни области на дигиталните хора, включително предоставяне на емоционална подкрепа.
Например, Карин Марджори, инфлуенсър в Snapchat с 1,8 милиона последователи, стартира свой собствен клонинг, базиран на AI гласов чатбот. Тя е описана на уебсайта й като "виртуална приятелка", с която Марджъри се надява да "излекува самотата". Washington Post съобщава през април, че много американци са се обърнали към чатботове за „емоционална подкрепа и приятелство“.
В Китай вече има дигитални хора, които работят като журналисти и туристически гидове. Независимо дали става дума за виртуална обиколка на музей, разходка с екскурзовод из някой град или персонализиран план за пътуване, виртуалните гидове са в състояние да предоставят на клиентите богато и завладяващо изживяване.
Работна сила
Съществуват обаче широко разпространени опасения относно въздействието, което изкуственият интелект може да има върху пазара на труда.
„Когато разчитаме на автоматизирани инструменти, какви умения губим в процеса?“ пита Дженифър Динг, старши изследовател в Института Алън Тюринг, националният институт на Обединеното кралство за наука за данни и изкуствен интелект. „В някои отношения мислим за ИИ като за нещо, което ни помага или увеличава работата ни“, казва тя. „Наред с това страхът от замяна се разраства все повече и повече“.
Харис обаче посочва, че в повечето сценарии, които институтът е разработил относно включването на все повече технологии с изкуствен интелект в бизнеса, става дума за създаване на нови работни места и работа в хармония с хората. Не и за изместване на човека.
„Дигиталните хора, преди всичко, трябва да работят с други хора“, добавя Симс. „Ще преминем към етап, в който дигиталните хора ще започнат да стават просто още един член на екипа, с допълнителни предимства за този екип и най-вече за клиентите, които обслужват.“
Да, виртуалните служители имат потенциала да подобрят ефективността и да намалят разходите, но все още има някои области, в които те не могат напълно да заменят човешките същества. Въпреки че някои от тях са изключително способни в анализирането на данни и писането, все още им липсва човешко отношение и емоционална интелигентност, които само човек може да прояви.
Освен това виртуалните служители не могат да заменят човешката връзка, тъй като им липсва способността да си сътрудничат и да комуникират с други служители в реално време.
Накратко, виртуалните служители демонстрират силата на изкуствения интелект, но те не са заместител на човека на работното място. Те са просто свидетелство за силата на технологията и ценно допълнение към всеки екип.