„Летище София“ с нови летищни такси от 1 юни
19 авиокомпании ще оперират по 40 дестинации през Пролет/Лято от аеропарта, обяви Веселин Пейков, изпълнителен директор на Летище София
Г-н Пейков, какви са очакванията ви за цени и пътници за сезон пролет-лято за Летище София?
Разписание Лято`2013 на Летище София влиза в сила на 31 март 2013 г. То ще предлага директни полети до 40 дестинации, по които ще оперират 19 авиокомпании. За предстоящото лятно разписание са планирани да бъдат изпълнени около 9000 полета по международни редовни и чартърни линии спрямо 9800 за лятото на 2012 г.
Имате ли нови сключени договори с авиокомпании? Нови дестинации? Увеличение или намаление на честоти?
Началото на Разписание Лято`2013 ще бъде отбелязано с първият полет на авиокомпания easyJet по новата редовна линия Берлин Шьонефелд-София. От 16 февруари същият превозвач стартира и директни полети до лондонското летище Станстед.
В сравнение с миналогодишното лятно разписание тази година повече полети ще се изпълняват от София до Берлин – общо 18 седмични честоти. Маршрутът ще бъде обслужван от две авиокомпании – България Ер и Air Berlin с ежедневни полети до Летище Тегел. ЕasyJet ще лети до Летище Шьонефелд четири пъти в седмицата.
Повече възможности за пътуване се предлагат и до дестинация Лондон, по която оперират четири авиокомпании –България Ер, British Airways, Wizz Air и easyJet. Общо 30 полета седмично се предлагат до четири летища в английската столица. Освен до Лондон Гетуик авиокомпания easyJet вече изпълнява полети и до летище Станстед. България Ер и British Airways летят всеки ден до Хийтроу, а Wizz Air – до Лутън.
От месец юни тази година желаещите да посетят Барселона ще имат допълнителни възможности. Освен Wizz Air, редовни полети ще изпълняват България Ер и новата за Летище София авиокомпания Vueling. В резултат на това общият брой седмични честоти до каталунската столица нараства от 4 на 7 полета седмично.
Освен споменатите дотук превозвачи, по-голям брой полети до София през сезон Лято`2013 планират и други авиокомпании. Turkish Airlines ще предлага по два полета дневно по редовната линия до Истанбул в удобни сутрешни и вечерни часове. Увеличават се полетите от Летище София до Айндховен и Амстердам. До Ларнака пътуващите ще имат избор измежду три авиокомпании – България Ер, Cyprus Airways и нискотарифната Wizz Air, която открива своята линия до Кипър през месец май 2013 г.
По-малко полети през предстоящия сезон ще се изпълняват до Виена, след като авиокомпания NIKI преустанови своите полети по маршрута. Разписание Лято’2013 включва 35 полета в седмицата до австрийската столица, предлагани от Австрийски Авиолинии и от България Ер.
От лятното разписание на Летище София тази година отсъстват ранните сутрешни полети на Lufthansa до Франкфурт и на Air France до Париж-Шарл дьо Гол, но все пак с полетите на българската авиокомпания до всяка от тези дестинации са осигурени по две ежедневни честоти.
Новите авиокомпании за Летище София са Air Berlin, която стартира ежедневни полети до Берлин-Тегел още на 28 януари 2013 г. , и испанска нискотарифна авиокомпания Vueling, която от 26 юни ще лети от Барселона до София два пъти в седмицата.
Кога ще влязат в сила новите летищни такси на Летище София? Как ще се отразят на цената на билетите? Преговаряте ли вече с Комитета на авиокомпаниите?
На 1 Февруари беше обявено началото на консултациите с опериращите от и до Летище София авиопревозвачи. Летищният оператор представи своите намерения за развитие на летищната инфраструктура и свързаните с това инвестиции и капиталови разходи. Пред авиокомпаниите беше обявено предложение за изменение на размера на летищните такси в съответствие с последните изменения в българското законодателство и възложените върху летището допълнителни функции по проверка за сигурност на пътниците и ръчния багаж и по поддръжка на светотехническото оборудване.
Желанието на „Летище София” ЕАД е новите такси да влязат в сила от 1 Юни 2013 г. Техният размер ще бъде публично обявен след приключване на консултациите с летищните ползватели
Имаше един проблем - летим за Белград през Виена. Решихте ли го?
От Летище София не се изпълняват директни полети до Белград. Причина за това е сравнително близкото разстояние между двете столици и удобният автомобилен транспорт. За цялата календарна 2012 г. със самолет от София до Белград през Виена са пътували едва 710 пътници. Недостатъчното пазарно търсене и силната конкуренция на наземния транспорт правят маршрута неатрактивен за авиопревозвачите.
Какво ново в обслужването на Летище София да очакват пътниците това лято?
Основна задача и приоритет в работата на мениджърския екип и на служителите на летище София е и си остава качественото и навременно обслужване на нашите настоящи и бъдещи клиенти.
Българинът пътува ли до морето със самолет?
През изминалата 2012 г. по редовните вътрешни линии до Варна и Бургас от Летище София са пътували над 195 200 пътници, три четвърти от които през летния сезон.
За Лято`2013 от София до Варна са заявени 13 седмични честоти – всеки ден по два полета, с изключение на ден събота - 1 полет. До Бургас ще се изпълняват по 11 полета в седмицата.
Как ще включите Летище Балчик в сезона пролет - лято?
Летището е сертифицирано да приема въздухоплавателни средства с тегло до 5 700 тона.
Завършихте ли проекта на Генерален план на Летище София?
В изпълнение на изискванията на Закона за гражданско въздухоплаване и във връзка с инвестиционните намерения за разширение на Летище София е разработено техническо задание за преглед и актуализация на Генералния план.
Актуализацията на Генералния план на Летище София ще определи основните направления и насоки за неговото развитие с цел подобряване на качеството и ефективността на летищните услуги, развитието на инфраструктурата, увеличаване на трафика, модернизация на техническите съоръжения и ще представи обобщените параметри на зоните и секторите за бъдещи инвестиционни инициативи.
Разработката ще следва стратегическите цели залегнали в Общия генерален план на транспорта в Република България и ще развие капацитета на терминалите, летателното поле и прилежащата инфраструктура за посрещане на бъдещото търсене и осигуряване на достатъчни мощности съответстващи на прогнозното натоварване.