Практиката copy-paste в телевизиите продължава
Ролята на медиите е да информират и да забавляват, не толкова да образоват, смята Жени Павлова, член на Борда на директорите на News7
- Госпожо Павлова, каква според вас ще е българската телевизия в близко бъдеще и какви са очакванията ви за телевизията на бъдещето?
- Смятам, че телевизията вече навлиза в бъдещето и се променя. В началото на годината бях на посещение в централата на СИИ в Атланта, САЩ, и в Лондон. В техните лаборатории за проектиране на телевизията на бъдещето успяхме да се докоснем до това, което ни очаква. За съжаление, не мога да коментирам какви точно са техните разработки, но мога да уверя, че беше наистина интересно и любопитно. Моето мнение е, че телевизията се "разширява" и вече не е просто един екран вкъщи. Телевизията може да бъде в твоята ръка, да ти предоставя информацията, от която имаш нужда - навсякъде заедно с теб, за което вече спомагат много мобилните апликации и онлайн излъчването. Вярвам, че телевизията ще се променя спрямо потребностите на зрителите, за да може да ги удовлетворява. Все повече внимание ще се отделя на нишовите канали и на това да гледаме любимите предавания в удобно за нас време - съдържанието да ни чака, а не ние да се съобразяваме с времето на неговото излъчване.
- Кога ще стане реалност у нас персоналната телевизия - когато зрителят ще избира сам съдържанието, което гледа?
- Има вече първи стъпки в тази посока, макар и плахи. Има наченки чрез каналите, които подбираме, а те стават все повече, филмите, които решаваме да гледаме. Дори предаването с отворен край, което правят колегите от bTV, смятам, че е по някакъв начин персонализирана телевизия. Технологиите се развиват толкова бързо, че е трудно да се ангажираме със срок - година две или може би по-скоро.
- Каква е ролята на българските телевизии в образоването на обществото?
- Според мен ролята на медиите е да информират и да забавляват, не толкова да образоват. Разбира се, всички трябва да спазваме нормите, като предлагаме грамотни водещи и репортери и говорим адекватно по темите. Образоването на обществото е по-скоро индиректно, чрез стандартите, които спазваме. За съжаление у нас борбата за рейтингите води до спадане и на качеството и всички се завъртаме надолу по една спирала - колкото повече се борим за рейтинг, търсейки по-масовата публика, толкова по-надолу слизаме в качеството на предлагания продукт като стойност за зрителя. Мисля, че трябва заедно да обърнем тази тенденция, защото това е нещо, от което всички губим.
- Къде е вашата телевизия сред многото канали в приемниците ни? Три причини зрителят да избере точно вашата телевизия?
- ТV7 обикновено е на 7-а позиция, заради по-лесното запомняне, но при различни доставчици съм я срещала и на други. NEWS7 все още няма установено място - или я подреждат в пакет с TV7, или заедно с други информационни канали. Причините да избере TV7 със сигурност са повече от три - имаме знакови водещи и силни новини, излъчваме много спортни събития на живо, предлагаме много български продукции - сериали, предавания... За информационния канал NEWS7 бих казала, че комбинацията от бърза, точна и полезна информация, съчетана с интересни публицистични предавания и любопитни и качествени документални филми е печелившата формула. Авторските ни предавания и продуктите на CNN привличат много аудитория.
- Вие лично какво гледате по българските тв канали?
- Аз съм "увредена" от професията - дълги години живея с новините, тъй че гледам предимно новини, публицистика и документалистика, игрални филми за разтоварване. През последната година успяха да ме привлекат и българските сериали.
- Кои са позитивите и кои негативите от нарастващата конкуренция в ефира?
- Позитивите, както навсякъде, са, че при голяма конкуренция нивото като цяло се вдига и всички ставаме по-добри. Негативното е, че при толкова канали и телевизии се получава разпръскване и размиване, качествените кадри са по малко навсякъде. И още - за съжаление конкуренцията е в рейтингите, а не е борба кой ще предложи нещо ново, различно, интересно. Телевизионната аудитория е по-консервативна и по- трудно свиква с непознатото.
- Скъсват ли телевизиите с практиката copy-paste на предавания и програмни схеми? Кога ще стане модерно всяка да има свой собствен облик и разпознаваем почерк и стил на работа?
- Не, продължават все още.
Това е и нашата цел - да предложим нещо различно, алтернатива на това копиране на формати. И двете телевизии - и TV7, и NEWS7, предлагат изцяло нови ентертейнмънт формати, различен начин за представяне на новини, работим над документални филми по неексплоатирани теми, които са интересни и информативни. Авторите на филми Николай Чадаров, Миглена Георгиева, Станислава Младенова, Валерия Касиян са доказателство за различния поглед, който предлагаме.
- Всяка година в края на лятото ставаме свидетели на трескаво пренареждане на познатите лица от екрана. Каква е вашата кадрова политика и задържане на добрите водещи и на качествените журналисти? А за привличане на нови професионалисти?
- През последните две години TV7 се превърна в притегателен център за много известни лица и качествени журналисти. При нас се забелязва това, че има разместване на водещите на различни предавания, но лицата остават в една от двете телевизии. Част от кадровата ни политика е точно фактът, че им предлагаме да се развиват в различни проекти, както и чрез създаване на добър климат. Според едно световно изследване доброто заплащане не е това, което задържа хората на работното им място, а отношенията вътре в колектива - затова много държим на добрите взаимоотношения и на това хората да се чувстват добре на работното си място. Задържаме качествените кадри с проектите, които развиваме, и с възможността всеки ден да е различен и да имат шанс да вървят нагоре. Привличането на нови професионалисти е лесно - в последния конкурс, който проведохме за две места, подадоха автобиографии над 500 души, а дори и без да има обявено свободно място, получаваме кандидатури и има интерес от кандидати от други медии.