Авиационният бранш поиска мярката „80/20“ да действа и за тях
От 1 юли държавната мярка „60/40“ придобива нов вид
Държавната мярка „60/40“, която стартира в подкрепа на запазване на заетостта да се трансформира в „80/20“ и за авиационния сектор в България. Това поиска Светослав Станулов председател на Асоциацията на българските авиокомпании в интервю за БНР.
„Състоянието на българската гражданска авиация беше много тежко повлияно от забраните и спирането на пътуванията. В момента приходите на авиокомпаниите са около 20-30% от постъпленията в предишни години. През този период българската гражданска авиация и нейния персонал продължи да се подготвя и да тренира, да се труди така, че ние спокойно да имаме упование в хората, когато се качим горе на самолета“, подчерта Станулов.
По думите му е абсурдно за едни сектори държавната мярка да действа под формата на „80/20“, а за авиацията не. Припомняме, че правителството реши от 1 юли схемата „60/40“ (60% от заплатите на служителите и осигуровките се плащат от държавата, а 40% от работодателя), да се трансформира в „80/20“ за заетите в транспортния бранш и туризма.
По време на среща между министъра на социалната политика Деница Сачева, на туризма Николина Ангелкова и министъра на транспорта Росен Желязков, с представители на транспортния бранш миналата седмица, министър Сачева обясни, че едновременно с кандидатстването по вече познатата схема „60/40“, транспортните фирми ще могат да поискат и държавна помощ в размер на 290 лв. за запазване на работното място на всеки техен служител. Все още обаче се чака одобрение от ЕК дали тази схема ще може да се прилага за целия сектор „Туризъм“.
Мярката „60/40“ в досегашния ѝ дизайн ще бъде отворена за кандидатстване до 30 юни, а през следващите три месеца - до 30 септември, ще действа в нов вариант и ще е достъпна за много по-широк кръг работодатели. Новият дизайн на схемата трябва да даде възможност на работодателите да кандидатстват за средства под формата на субсидия за запазване на заетост, както досега, но и за наемане на нови безработни хора. Условието обаче е новонаетите да са вписани в съответното бюро по труда. Ограничение ще има за някои подикономически отрасли, за да не се получи двойно финансиране.
Според новите правила, по които ще действа мярката „60/40“ след 1 юли, всяка фирма, която е изчистила задълженията си към държавата за 2019 г. и е декларирала, че има такива за 2020 г., но не ги е платила все още заради създалата се извънредна ситуация, също ще може да кандидатства за държавна помощ.
Към момента единствената пряка мярка в подкрепа на авиоационната идустрия в България е субсидията от 35 евро на седалка за всеки чартърен полет до България. Според Станулов обаче това не е действащ механизъм