В бума на промоциите: Как да разпознаем фалшивите стоки?
В сезоните на по-активно пазаруване рискът от разпространението им расте
Рискът от проникването на фалшиви стоки и достигането им до потребителите се увеличава в периоди на засилено търсене и предлагане на широк спектър изделия. Такъв период е настоящият, който вече започва в началото на ноември и традиционно се очаква да продължи до средата на януари.
Най-лесният път на фалшивите стоки тръгва от онлайн покупки от търговци, базирани в страни извън Европейския съюз, тъй като пратките се движат от склада на икономическия оператор до вратата на потребителя и осъществяването на контрол е по-трудно, а в определени случаи и невъзможно по обективни причини. Актуален доклад на Европейската комисия сочи, че през миналата година на границата на Европейския съюз са заловени 138 милиона фалшиви артикула, а общата им стойност от 2.7 милиарда евро е рекорд за последните 12 години.
Какви са рисковете за потребителите при ползване на фалшиви стоки?
Освен, че производството и реализирането на реплики нарушава авторските права върху оригиналите и влияе негативно на конкуренция, налице е и увреждане на правата и интересите на потребителите. Не са редки случаите, в които фалшивите продукти са с по-ниско качество. Много от тях могат да се окажат опасни. Например, облекла и обувки, бижута и аксесоари с прекомерно съдържание на химични вещества и техни съединения могат да причинят алергични реакции, увреждане на вътрешни органи и дори онкологични заболявания. Некачествени електроуреди пък могат да предизвикат къси съединения, което да доведе до пожари и материални и нематериални щети.
Какво издава фалшивите продукти?
Оказва се, че става все по-трудна превенцията на разпространението на такива продукти. В последния доклад на ЕК и Службата на Европейския съюз (ЕС) за интелектуална собственост се отбелязва, че е налице тенденция продуктите да бъдат етикетирани в ЕС. Ако се създава впечатление, че произходът на тези артикули е от европейска страна, това може да подведе потребителите относно това чия е отговорността за качеството и безопасността.
Независимо от това, при закупуване на продукти е важно да се следи за данните за търговеца, отзивите за него и репутацията му. На следващо място, трябва да се обръща внимание на визията и детайлите на продукта. Това, което може да издаде репликите, е леко изменено име или логотип, който наподобява оригинала, но съдържа добавена буква или знак.
Подозрително ниските цени и големи намаления също са сигнал за възможна измама. Често се обявяват фиктивни кампании за намаления с уж „годишнини“ или „специални празнични оферти“ с огромни отстъпки от 80-90%, които рядко се предлагат от утвърдените брандове.
Защо потребителите купуват фалшиви стоки?
Проучвания показват, че близо 70% от потребителите не са способни да разпознават фалшивите стоки. Същевременно около 60% от включилите се в изследвания по тази тема са склонни съзнателно да купят продукт, който не е оригинален, само защото е по-евтин.
Кои са най-често предлаганите фалшиви продукти?
Сред тях са дрехи, обувки, електронни устройства и козметични продукти.
От къде идват фалшивите стоки?
По данни на ЕК повече от половината от фалшивите продукти произхождат от Китай, а останалите – предимно от други азиатски страни.
Как да реагират потребителите при попадането на стоки имитации?
При най-малко подозрение, че дадена стока не е оригинална, да се откажат от покупка. Важно е да сигнализират отговорните институции, за да извършат те необходимите проверки и разследвания и да предприемат съответните действия. Правилното и отговорно поведение е при наличието на информация, че стоката наистина е фалшива, да информират колкото е възможно повече други потребители, за да се предпазят и те от потенциалните рискове.