Далеч от ренесанс: Пътуването с нощни влакове в Европа все още е трудно
Закъсненията, високите разходи и строителните дейности подкопават мечтата за европейска високоскоростна железопътна мрежа
Надеждите бяха големи, когато влакът Nightjet предприе първото си пътуване от Берлин до Париж миналия декември - първият, който свързва двата града през нощта от почти десетилетие. „Това е връхна точка за Европа и за околната среда“, аплодира Клеман Бон, френският министър на транспорта по това време. Той дори пътува до германската столица, за да отпразнува откриването на новия маршрут, който отнема около 14 часа и се движи три пъти седмично, пише DW.
„Днес е добър ден за всички пътуващи до работа“, възкликна германският му колега Фолкер Висинг.
Това е бъдещето на мобилността“, прогнозира австрийският министър на транспорта Леоноре Гевеслер. Той стигна дотам, че обяви, че „маршрутите на къси и средни разстояния в Европа принадлежат на влаковете“.
И все пак една година по-късно подобни грандиозни видения все още не са реализирани. Въпреки че бяха въведени няколко нови маршрута, все още има много препятствия, когато става въпрос за разширяване на мрежата от нощни влакове в Европа. Nightjet, например, не се движи от 12 август между германската и френската столица поради мащабни строителни дейности в двете страни.
Операторите на влаковете са изправени пред редица предизвикателства, включително високи такси за достъп до железопътни линии при трансгранични пътувания. Оперативните трудности също влизат в действие, като например липсата на координация на строителните работи в Германия и Франция.
Освен това има аспект на рентабилността - Австрийските федерални железници (ÖBB), които управляват връзката между Берлин и Париж, съобщиха, че нощните влакове все още не са реализирали печалба.
Други в индустрията не виждат точно искрящо бъдеще за нощните влакове в Европа.
Няма истински ренесанс на нощните влакове“, казва Юри Майер, председател на Back on Track Germany, неправителствена организация, която води кампании за разширяване на мрежата от нощни влакове.
„Да, произнасят се много изказвания. Но развитието всъщност върви в обратната посока.“
Бившите държавни железопътни компании все още са основните лица, вземащи решения, когато става въпрос за политики, свързани с железопътния транспорт. „Всеки гледа в собствената си паница“, казва Майер. „И не можете да създадете споделен пазар по този начин.“
Нощни влакове над всичко
Наистина мнозина възлагаха надеждите си на повече нощни влакове в движение из Европа, включително организации, които се борят за околната среда. Влакови маршрути от около 1000 километра могат да станат реални алтернативи на вредните за климата полети в бъдеще, казват някои групи.
Проучване на Back on Track изчислява, че ако 32% от пътниците в самолета преминат към нощни влакове, 3% от общите емисии на парникови газове в Европа ще бъдат намалени. Но за да стане това, според проучването, ще са необходими още 2500 нощни влака.
Може би помощта е на път? Комисията на ЕС обяви, че има за цел да удвои високоскоростния железопътен трафик до 2030 г. и да го утрои до 2050 г. като част от план за насърчаване на пътническите железопътни услуги на дълги разстояния и трансграничните.
Трябва да прехвърлим значителна част от пътниците от самолети към влакове“, казва Джейкъб Ром, експерт по климатично неутрална мобилност в неправителствената организация за околната среда и развитието Germanwatch.
В противен случай настоящите климатични цели на ЕС няма да бъдат постигнати. Нощните влакове със сигурност биха могли да помогнат, но Ром посочва, че „разчитането само на пазара няма да реши този проблем. Имаме нужда от по-силна европейска координация и надеждно финансиране – особено за разширяване на железопътната мрежа.“ Въпреки че тенденцията за нощни влакове получи много медиен шум, тя не се превърна точно в практика.
Липсват кушет и спални вагони
Първо, има липса на нощни влакове. „Новите спални или кушет вагони могат да бъдат скъпи и компаниите не искат да правят такава инвестиция“, казва Джон Уърт, железопътен коментатор и автор.
Някои компании обаче са измислили креативни решения на проблема. Железопътната компания European Sleeper, основана през 2021 г., например, използва от десетилетия стари кушет и спални вагони по маршрута между Брюксел и Берлин, въпреки че те не са от най-удобните.
Доста трудно е да пътуваш с нощен влак в Европа“, казва Уърт.
Той посочва, че старите вагони, честите строителни дейности, отменените връзки и закъсненията засягат дори повече пътниците в нощните влакове, отколкото пътуващите през деня, тъй като те имат по-малко алтернативи, ако пътуването им не върви по план. „Ако нямате късмет, трябва да чакате цяла нощ. Но ако нещата вървят добре, това е страхотен начин за пътуване“, казва експертът по влаковете.
Туристическият блогър Себастиан Уилкен е съгласен. Той пътува изключително с влак като начин да бъде по-щадящ околната среда — и просто защото му харесва. Той е направил близо 100 нощни пътувания с влак и познава тънкостите на това, което се предлага в Европа. Разликите между железопътните компании в ЕС могат да бъдат значителни, казва Уилкен.
Във вътрешните влакове във Франция например няма спални вагони, а само обикновени кушет вагони. В Обединеното кралство, от друга страна, можете да пътувате с два изключително удобни нощни влака, Night Riviera Sleeper между Лондон и Корнуол и Caledonian Sleeper между Лондон и Шотландия.
Не е толкова удобно като легло
„Имам постоянно положителни преживявания досега“, казва Уилкен. удобно. Той обаче не очаква да спи толкова добре, колкото би в собственото си легло и казва, че другите също не трябва да имат такива очаквания.
Докато пътува, той среща хора, които избират влака, за да се грижат за климата, както и такива, които се страхуват да летят или просто не искат да се справят с цялата процедура на летището. „Напоследък срещам все повече и повече хора, които пробват нощни влакове за първи път“, казва той.
Междувременно Австрийските федерални железници (ÖBB) не си правят илюзии. Търсенето на нощни влакови връзки несъмнено е налице, казва говорителят на компанията Бернхард Ридер,
но това ще остане нишова услуга“.
Полетите на къси и средни разстояния в Европа – особено тези на нискобюджетни авиокомпании – скоро няма да бъдат изцяло заменени от нощни влакове. Но има добри новини за берлинчани и парижани, жадуващи за изживяването на Nightjet. Железопътната услуга ще бъде възобновена в края на октомври.