Може ли първата класа в самолетите да остане в миналото?
Докато много авиокомпании се сбогуват с първа класа, други - особено в Европа - инвестират повече от всякога в луксозните пространства
Независимо дали пътувате често със самолет в първа класа, или това е далечна мечта, преживяването може скоро да приключи в световен мащаб, пише Euronews. Oman Air обяви, че премахва първокласните кабини веднъж завинаги и вместо това отваря нова услуга с т.нар. кабина Business Studio. Този ход следва подобни на Turkish Airlines и Air New Zealand.
Въпреки че е базирана в Маскат, Oman Air ще изпълнява много полети с участието на Business Studio в Лондон, както и в Банкок.
Защо?
Докато броят на авиокомпаниите, които се отървават от първа класа, напоследък нарасна, всъщност това се случва от 2000 г. През същата година, когато нискобюджетните авиокомпании навлязоха в ъгъла на по-евтиния край на пазара, British Airways бяха първите, които добавиха плоски легла в кабините си в бизнес класа. Скоро много съперници последваха примера, което бързо обезцени първокласните предложения.
Оттогава бонусите в бизнес класа се подобриха и това означава, че разликата в качеството между първа и бизнес класа намалява. Докато името на бизнес студиото на Oman Air предполага, че новите кабини може да заменят традиционната бизнес класа, това всъщност не е така.
Те ще бъдат допълнение към съществуващите бизнес места, въпреки че са доста по-скъпи. Те обаче са малко по-евтини от местата в първа класа, което може да се хареса на някои, които търсят изживяване от висок клас с относителен бюджет.
И със сигурност ще бъде луксозно пътуване, тъй като всяка кабина ще се похвали с огромна седалка, стени за уединение като стандарт, 23-инчов персонален екран и безплатна Wi-Fi връзка, както и а-ла-карт хранене.
В очите на повечето пътници днес разликата между първа и бизнес класа е само в името“, каза Бен Муцабау, старши авиационен редактор в The Points Guy, пред Thrillist.
„Особено при дълги международни полети повечето от тези кабини имат седалки, които се превръщат в плоски легла – някои с плъзгащи се врати, които превръщат пространството на пътниците в частна капсула. Независимо дали го наричате „първи“ или „бизнес“, пътниците на повечето големи авиокомпании ще намерят тези места за доста изискани.“
Базираната в Обединеното кралство Virgin Atlantic наскоро стартира нова услуга в Airbus A350, със значително по-малко места в бизнес класа в сравнение с предишните самолети. Въпреки че може да се предположи, че авиокомпанията се опитва да привлече повече хора на всеки полет, което е начинът, по който нискотарифните авиокомпании могат да реализират печалба, те са възприели различен подход, за да задоволят богатите пътници.
Кои авиокомпании са против?
Virgin Atlantic, която нарича своето първокласно предложение „горна класа“, се възползва максимално от по-малкото количество места в бизнес класата на своя A350, като подобри своето обслужване от най-високо ниво.
Компанията стартира услугата „The Booth“, полу-частно пространство с места само за двама души. Заможните пътници могат да се насладят на дегустация на вино или дегустация на коняк с шоколадови комбинации, както и на частна вечеря или „време за игра“, което е просто игра на карти, но с карти за игра на Virgin Atlantic.
Не е ясно колко точно струва това преживяване, тъй като може да се резервира само на борда, но като се има предвид, че полетите за връщане през Атлантическия океан могат да струват хиляди, едва ли ще е евтино.
„The Booth“ е в допълнение към „The Bar“ на Virgin за услугите на Airbus A330 и Boeing 787 и „The Loft“ за A330neo и избрани самолети Airbus A350. Въпреки че са достъпни само за тези пътници, пътуващи в „горната класа“, те са по-малко ексклузивни от „The Booth“, тъй като всеки в горната кабина може да използва пространствата.
Този фокус върху допълнителни услуги за първа класа със сигурност е необичаен в днешния авиационен климат.
Кой все още предлага първа класа?
Повечето американски превозвачи вече са изоставили местата в първа класа през предходното десетилетие, но във Virgin и в голяма част от Европа това е съвсем друг случай. Днес има само няколко превозвачи, поддържащи както първа, така и бизнес класа за по-дълги международни маршрути, като Lufthansa, British Airways и Air France са водещи.
Докато British Airways пусна своя луксозен нов първокласен апартамент по някои от своите маршрути на Boeing 777 в края на миналата година, Air France избра да инвестира още повече в най-елитния си продукт. Новите кабини „La Première“ на френската авиокомпания се продават като „най-дългите на пазара“ и със сигурност са големи.
Всеки отделен апартамент разполага с до пет прозореца, както и два телевизионни екрана и безжичен таблет за управление на седалката. Пътниците могат също така да използват три модулни жилищни пространства, които включват отделна седалка, диван и легло, заедно с преграда от пода до тавана за максимално уединение. В момента услугата се предлага само на определени самолети, но Air France казва, че планира да я разпространи.
Германският национален превозвач Lufthansa също твърдо клони към първа класа. Наскоро пусна своите модернизирани горни кабини за дълги разстояния, известни като „Алегрис“. Всеки апартамент се състои от кабина с двойно пространство, която предлага високи до тавана стени за уединение, както и голяма маса и две седалки, които могат да бъдат комбинирани в удобно двойно легло, ако е необходимо.
Ако тези авиокомпании успеят да направят услугата привлекателна, не изглежда, че първа класа скоро ще остане в миналото, но с постоянно подобряване на удобствата, тя може да стане значително по-ексклузивна и недостъпна за много от нас.