Блясъкът на Cartier
През своите 175 години съществуване марката е била „бижутер на кралете“, а в ново време успява да се позиционира и като производител на достъпния лукс
Двете елегантно преплетени букви “С” са добре познати по цял свят. Cartier е име, превърнато в знак за изисканост и качество. Марката не просто е законодател на световната мода, която определя стила и вкуса, а вече 175 години по един или друг начин успява да отстоява тази своя позиция. Cartier прави революция в бижутерското изкуство, после и в часовниците, създава свой почерк при парфюмите, както и във всичко, до което марката се докосне.
В своята дълга история тя минава през върхове и бляскава слава, преодолява попътни трудности и изпитания, като по този начин доказва своята устойчивост при големите промени, които в продължителния живот на бранда стават.
Възход
Cartier е основана през 1847 г. в Париж от бижутера Луи-Франсоа Картие. През 1899 г. неговите трима внуци поемат управлението от своя баща. Те успяват да преведат бизнеса в новия век, да дадат международен хоризонт в развитието му и превръщат името Cartier в любимо сред най-високопоставените личности в света. Когато в началото на XX век марката получава признанието „Крал на бижутерите, бижутер на кралете“, вниманието се насочва и към часовниците.
Слава
Историята на Cartier може да започне и така. Как най-кратко да опишем лукса? С една дума – Cartier. Френската бижутерийна компания е сътворила едни от най-красивите и най-скъпите бижута. Те са носени от кралски особи и са покорявали сърцата на ценителите на лукса. Сред най-именитите клиенти на неповторимите ювелирни изделия са испанският крал Алфонсо XII, английският владетел Едуард, руският император Николай II, за когото се твърди, че дори желаел да притежава част от марката. Колосални количества масивни златни бижута са купувани от владетеля на Сиам, който обсипвал любимите си жени с накити от именитата марка. Cartier печелят славата си с изисканите бижута, прецизно изработени от злато и платина, покрити със скъпоценни камъни. Сияен диамант в короната на славата през 80 години на ХХ век ще станат и луксозните парфюми.
Стил
През 1847 г. в Париж Луи-Франсоа Картие полага основите на империята Cartier. Той има различен поглед към изкуството, затова променя ренесансовия стил и налага собствен, разпознаваем и до днес. Изумруди, диаманти, рубини, злато… Именно основателят на Cartier за пръв път съчетава вълшебството на скъпоценните камъни и простотата на дрехите. През 1874 Луи-Франсоа Картие предава занаята на сина си Алфред Картие. Наследил иноваторският дух на баща си, Алфред променя стила на бижутата. Така се появяват тенденциите на египетския стил и порцелановите медальони, започва да използва и платината при изработката на накити. Развитието на компанията върви нагоре, високо се цени индивидуалният подход към всеки клиент. През 1899 г. семейният бизнес се поема от тримата синове на Алфред: Луи-Жозеф, Пиер-Камий и Жак-Теодул. Пиер разпростира бизнеса на Cartier в Русия и САЩ, Жак развива пазара в Персийския залив, а Луи, който е наследил таланта на дядо си, продължава традицията да изработва прекрасни бижута, затова и бива наречен Луи Картие Втори. Най-известното му бижу е пръстенът Тринити, състоящ се от розово, жълто и бяло злато.
Луксозните часовници
През 1888 г. Cartier изработват първия си дамски часовник. В самото начало на 20-и век добрият приятел на Луи Картие бразилският авиатор Алберто Сантос-Дюмон му разказва за неудобството, което създават джобните часовници при летене. В отговор през 1904 г. сръчният ювелир прави плосък ръчен часовник с характерен квадратен циферблат. Новото изделие предизвиква масово възхищение у клиентите на Картие, те започват да поръчват и така часовниците стават ново направление в развитието на бизнеса. Следва серия от ръчни часовници Santos, донесли огромен успех на производителя. През 1907 г. Cartier заедно с Едмън Джагър сътворяват колекция дизайнерски часовници, обсипани със скъпоценни камъни. Джагър подписва споразумение, с което се съгласява ексклузивно да поставя механизми на създадените от марката часовници. Много от часовниците са се превърнали в съвременни икони, като Santos (1904), един от първите ръчни часовници, Tortue (1912) – идеята идва от костенурки. Сред най-известните часовници в историята на индустрията обаче се нарежда Tank (1917). Луи Картие го създава през 1917 г., вдъхновен от танковете Renault FT-17, гледани от птичи поглед. Над 100 години той остава абсолютна класика. През 1919 г. са пуснати шест модела Tank, а през 1920-а те вече са 33. Първият часовник Tank отива на ръката на Джон Пършинг, американския генерал, участвал в Първата световна война. През 1943 г. по поръчка на пашата на Маракеш Cartier изработва от злато първия водонепропусклив часовник Pasha. Той бил не просто ценител на лукса и изтънчен колекционер, но и отличен плувец. Сред забележителните творения се нареждат също Santos 100, Ballon Bleu и Calibre.
Изящество
Войните, водени през първата половина на XX в., дават творчески отпечатък не само чрез часовниците Tank. Към креативния екип на компанията се присъединява Жана Тусен, която оглавява отдела „Изящни бижута“. През 1942 г. бива създадена емблематичната брошка на марката „Птица в клетка“. Изделието символизира окупираната от фашистите Франция по време на Втората световна война. В чест на освобождението на страната марката изработва и друг вариант на украшението „Освободената птица“.
Големите промени
След смъртта на тримата братя, през 1962 г. бизнесът е разделен на три. Семейство Картие запазва собствеността на фирмата до 1964 г., когато са предприети продажби на части от компанията на различни инвеститори. Това започва да се отразява негативно на марката. В един момент обаче за Cartier се намира спасителна възможност. Ето каква: През 1953-а Робърт Хок е изобретил газовата запалка и неговата компания Silver Match реализира милионни продажби. На идеята му да се пусне луксозна запалка откликват единствено от Cartier и през 1968 г. тя е вече на пазара. Гениалният ход обаче, който превръща Cartier в марката, която е днес, идва през 1973 г. с линията от продукти Les Must de Cartier. Линията започва с по-скромни запалки, но скоро се разраства и включва химикалки, часовници, кожени изделия и слънчеви очила - тези артикули са твърде далеч от онова, което Cartier създава по време на своя разцвет през първите няколко десетилетия след основаването си. Но те пък се продават в големи количества по цял свят. Така Les Must de Cartier демократизира ултралукса на Cartier, правейки мита Cartier достъпен за по-голям пазар. През 1979 година Cartier от Париж, Ню Йорк и Лондон се обединяват в Cartier Monde, няколко години по-късно компанията става част от швейцарския концерн Richemond, втория по големина световен производител на луксозни стоки.
Времената се менят и луксът вече не е онова, което е бил в зората на империята Cartier. Макар и днес да се твърди, че диамантите остават най-добрия приятел на жената.
Под щастлива звезда
Луи-Франсоа Картие е роден през 1819 г. във Франция и още от малък проявява склонност към рисуването. Родителите му забелязали това и решават да развият таланта му, като го изпратят да учи в Париж при известния бижутер Адолф Пикар. Луи бил трудолюбив, бързо усвоил всички тънкости на занаята и едва 26-годишен откупил работилницата на Пикар. Започнал да приема по-големи поръчки и 6 години по-късно открил втора работилница в Париж. Щастливата случайност да изработи 3 брошки за най-добрата приятелка на принцеса Матилда - племенница на Наполеон Бонапарт, дала старт на звездната кариера на Картие. Скоро бижутерът започнал да работи за цялата френска аристокрация, като освен украшения, изработвал и красиви флакони за парфюми и дамски чантички. Кралските семейства в Европа станали негови клиенти.
Ухание на нежност и сила
Първият дамски парфюм Cartier излиза през 1981 г. с името Must de Cartier. Флаконът му е във формата на прочутата запалка Cartier. Парфюмът е преиздаден с нов флакон през 1996 г. През 1982 г. излиза мъжкият аромат Santos, който също като прословутите часовници е кръстен на бразилския летец Алберто Сантос-Дюмон. Следват много експерименти на парфюмеристи, наемани от Cartier, които създават ярки аромати, по нищо неотстъпващи на известните бижута и часовници на марката. Pasha de Cartier е вторият мъжки парфюм. Флаконът му е вдъхновен от друго изделие на марката – пръстенът Тринити. После се появява и мъжкият вариант на Must de Cartier - подходящ за всяка възраст и за всеки повод. Declaration също е много успешен аромат, допълнен с версиите Declaration Essense, Declaration Bois Bleu и Declaration Cologne. Иде ред и на Le Baiser Du Dragon, или Целувката на дракона - вдъхновен от Китай, той е отражение на връзките на Cartier с културата на тази азиатска страна.
Любопитно
- През 1989 – 1990 г. в парижкия Musee du Petit Palais се провежда първата изложба „Изкуството на Картие“, след като преди това са се появили първите две колекции Висше ювелирно изкуство.
- Днес най-ценните произведения на Cartier може да се видят на аукциони.
- Луи-Франсоа откупувал някои от бижутата си от свои клиенти. Те стават част от неговата лична колекция, съхранявана по-късно в женевска банка. Традицията да се събират фирмените бижута продължават и наследниците на Луи-Франсоа. Уникалните накити се показват само по изложби в музеи, при невероятни охранителни мерки.
- Сред най-скъпите бижута в света се нарежда Хътън-Мдивани огърлицата от жад (Hutton-Mdivani Jadeite Necklace) на Cartier. Тя е подарък от богатия баща на американката Барбара Хътън за нейната сватба с грузинския принц Алексис Мдивани. 27-те зелени мъниста, всяко с големина над 15 милиметра, са от редкия материал жад, който е разновидност на скъпоценния камък нефрит. Закопчалката е изработена от 18-каратово жълто злато, рубини и диаманти. През 2014 г. огърлицата е придобита на търг срещу сумата от 27,4 млн. долара.
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.