Българите са първи в света по плащане с криптовалути
Освен че са удобни, безкешовите методи носят предимства и за потребители, и за търговците
При онлайн разплащания българските потребители най-често използват дебитните си карти, но все повече личи и интересът към все по-популярните дигитални портфейли. Като цяло пандемията стимулира промяната в навиците и даде още по-голям тласък на безкешовите операции. Това става ясно от ежегодното проучване „Изгубени в трансакциите“, поръчано от Paysafe и извършено от Sapio Research.
75% от анкетираните българи посочват, че при плащания онлайн през последния месец са използвали дебитна карта. Делът им е сходен с този в Обединеното кралство (71%) и е значително по-висок в сравнение със страни като Австрия, Германия и Италия, където средно 40% си служат със същия инструмент.
Дигиталните портфейли на свой ред са най-предпочитаната алтернатива на картовите плащания, като отново прави впечатление, че българите са активни техни ползватели – 46% от участвалите в проучването казват, че са плащали с дигитален портфейл през последния месец.
Любопитна подробност в изследването е, че най-многобройната група, плащаща с криптовалути онлайн, е на българските потребители. Общо 15% от анкетираните у нас посочват, че през последния месец са извършили трансакция по този начин. Следва американците (11%), а средният дял като цяло е 9%.
Защо растат безконтактните плащания?
Причина за повишеното потребление на безконтактни методи за плащане логично може да бъде потърсена в пандемията. Мнозина се преориентираха към онлайн пазаруване заради противоепидемичните мерки и наложената социална дистанция. От всички запитани респонденти на глобално ниво, малко над 1/3 споделят, че значително са свили физическото пазаруване в магазините и са заложили на е-покупки. 19% от тези, които са променили навиците си наплащане по време на пандемията, казват, че са го направили, защото са търсели начин как да елиминират допира.
В България най-много хора (36%) са посочили като причина акуратното проследяване на трансакциите. Над една трета изтъкват сигурността, а една четвърт се определят като любопитни и експериментиращи с нови технологии.
COVID ускори диверсификация на е-плащанията
Проучването показва, че онлайн плащанията продължава да се диверсифицира и COVID-19 е водещият ускорител. Потребителите, изглежда, са изменили нагласите си към методите и в много случаи вече имат нов предпочитан начин. Само 14% от анкетираните казват, че не са мигрирали към друг инструмент по време на пандемията, но 59% са опитали поне един нов метод за плащане онлайн през последните 12 месеца.
Предимствата
Освен удобството, плащанията с безкешови методи позволяват много по-добра проследяемост на разходите, което за 36% от българите е било основна причина да ги предпочитат пред парите в брой при пазаруване.
Сигурността на данните при онлайн плащания остава тема с приоритетно значение. В сравнение с 2020 г. днес потребителите са много по-уверени и спокойни за сигурността на финансовите им данни онлайн, като това може да се обясни с предпочитането на по-лесни и удобни за ползване платежни методи. 41% от българите сочат, че биха приели всички необходими мерки за по-голяма сигурност при онлайн трансакции, а 31% считат за водещ баланса между удобство, сигурност и добра защита при плащания онлайн.
Доверието в онлайн плащанията нараства и все повече клиенти използват нови и алтернативни методи. Въпреки това клиентите все още са много загрижени за сигурността и предотвратяването на измами с техните данни. Това кара търговците да добавят повече методи за плащане и да осигуряват безкомпромисни стандарти за сигурност“, коментира Росен Метев, вицепрезидент „Продажби“ за регион EMEA в Skrill & NETELLER в Paysafe.
По думите му, за да отговорят на изискванията на потребителите, търговците се стремят към интегриране на практически решения, предоставящи им достъп до голям набор от сигурни опции за разплащане. А това позволява бързо добавяне на нови методи на плащане.
Проучването отразява и още една тенденция, която всички следят с интерес, а именно
Ще се върне ли на същото равнище физическото пазаруване?
Сред българите 50% отбелязват, че дори след края на пандемията ще пазаруват толкова или дори по-често в магазини, колкото и преди Covid-19. По отношение на методите за плащане, за последния месец при пазаруване във физически магазин 57% от потребителите плащат в кеш, а само 22% безконтактно, където е възможно.
Интересна тенденция е, че ваксинационните програми няма да повлияят на решението на българите кога и колко често да пазаруват във физически магазини. 64% посочват, че ваксинацията няма да повлияе върху навиците им на пазаруване, и 31% от запитаните не планират да се ваксинират изобщо.
Резултатите са част от ежегодното проучване, разпространено от Paysafe Изгубени в трансакциите. То се провежда онлайн сред 8 111 потребители от различен пол и възраст - в САЩ (2 000), Великобритания, Канада, Германия, Австрия, България и Италия (по 1 000). Периодът на провеждане на проучването е март-април 2021 г.