Endeavor планира акселераторска програма за предприемачи с голям потенциал
България е входната врата за предприемаческата мрежа към Източна Европа
Момчил Василев:
Момчил
Василев е изпълнителен директор на Endeavor Bulgaria от декември 2016 г. Той е
с над 20 години професионален опит в управлението и бизнес развитието в
различни индустрии. От 2011 г. до декември 2016 г. е бил вицепрезидент
"Корпоративно развитие" в инвестиционната група VIA Group. Преди това
в продължение на 17 години работи в PricewaterhouseCoopers, където ръководи
проекти за преструктуриране, стратегическо развитие, финанси и оптимизации на
процеси.
Endeavor
избира и подпомага предприемачи с големи идеи и бизнеси, които имат потенциал
да се разраснат бързо в международен мащаб. Организацията присъства в 27 стани,
а българският офис е едва трети в Европа.
Г-н Василев,
конференцията Dare to Scale и
международният селекционен панел бяха първите големи Endeavor събития
в България и те се проведоха
в края на октомври в София. Кои
за вас са някои от най-ярките моменти?
-Впечатляващ е фактът, че успяхме да съберем хора от цял свят, които дойдоха специално за тези събития. Това е комплимент за нас, но беше и отговорност да оправдаем очакванията им. Беше истинско удоволствие да видя как представителите на 15 страни са силно ангажирани към каузата. През тези три дни получихме увереност, че България може да е входната врата към Източна Европа, което беше и официално потвърдено от ръководството на Endeavor.
Как се роди мотото на
конференцията Dare to Scale?
Това е есенцията на посланието, което искаме да отправим към предприемачите, с които работим активно – Осмели се да пораснеш. Трябваше да им напомним, че не бива сами да си поставят ограничения за това какво и как да постигнат. Искахме да ги предизвикаме да са по-смели.
Какви резултати успяхте да
постигнете с конференцията?
Важен резултат е, че за първи път в Източна Европа има подобен форум, който се фокусира върху динамично развиващите се компании. Тази среща даде възможност да се чуят вдъхновяващи истории и да се получат съвети за справяне с проблеми по време на растежа. Форумът даде възможност за срещи и с инвеститори от различен калибър, в това число и на фондове за дялови инвестиции, които обикновено не присъстват в Източна Европа. Те дори не поглеждат на изток от Виена. Искахме да дадем възможност на инвеститорите да дойдат в тази част на Европа и да видят, че тук има много интересни проекти. Събрахме около 250 души с фокусиран профил. Отзвукът от участниците е, че събитието е много значимо и в същото време предоставящо достатъчно възможности за много лични контакти.
Успяха ли българските компании да
заинтригуват инвеститорите?
Имаше много двустранни срещи, повечето ще продължат и напред във времето. Инвеститорите се увериха, че тук има проекти с потенциал за развитие в глобален мащаб.
Какъв вид проекти са интересни за
тях?
Такива, които може да имат голяма добавена стойност и които може да се развият в световен план.
Само технологичното предприемачество ли има шанс?
Технологичните компании са логичната област на интерес и, разбира се, там беше насочено основното им внимание.Но посланието на инвеститорите беше, че ги интересува всеки продукт, услуга или бизнес модел, който може да бъде развит и би отговорил на нужди и потребности, които не са локални, а са глобални.
Информационните технологии обаче
са „надстройка” на друг работещ бизнес, който произвежда реални, а не само
виртуални неща. Доколко вие може да влияете да се разширят хоризонтите на
предприемачеството и в тази посока?
Трябва да си дадем сметка, че все повече бизнеси и бизнес модели стъпват на технологична база и ползват технологичен инструментариум. Ще дам за пример българската компания HelloHungry с бранда BG Menu, която премина успешно селекционния панел и беше приета в мрежата на Endeavor. Работят в областта на услугите и логистиката, но дейността е здраво свързана с технологична платформа. Традиционният бизнес се разраства благодарение на технологията. Икономиката има различни сектори и нашата мисия е да навлизаме и в традиционни индустрии и за следващата селекция подготвяме такива участници. Но има много работа, за да открием други такива компании с голям размах. Търсим интересни предприемачи от цялата страна. Искаме да разберат, че има ресурс, с който да им помогнем за растежа.
Имате виждането, че Dare to Scale
може да се превърне във ваш бранд?
Да, посланието е силно и в комбинация с ресурсите на Endeavor тук и по света може да допринесем за бизнес развитието в България. Плануваме да създадем акселераторска програма за предприемачи с голям потенциал. Така ще подпомогнем компании в в малко по-ранна фаза от тази, в която традиционно работи Endeavor, да израснат бързо.
Те сами ли да ви потърсят или процесът ще е
двустранен?
Смятаме, че трябва да е двупосочно. Насърчаваме предприемачите да ни търсят, но и ние се стремим да открием компании с потенциал.
Кои са другите „за първи път”, които се случиха
през тези три дни в София?
Географията на присъстващите на селекционния панел беше изключително широка, макар практиката досега да е била те да се регионализират. България привлече представители от Филипините до Чили и от ЮАР до Маями. На конференцията присъстваха хора не само от Европа, но и от Япония и Силициевата долина, Чили, Колумбия. Силата на Endeavor е да събира професионалисти от цял свят, които имат най-различен опит. Радостно е, че за първи път успяхме да привлечем на едно място както нашата съоснователка и изпълнителен директор Линда Ротенберг, така и президента на организацията Фернандо Фабре. В програмата на конференцията активно се включи и президентът Росен Плевнелиев.
Какво от срещата в София с Линда Ротенберг
остави най-силен отпечатък?
С нея имаме добри контакти, кореспондираме, чуваме се и се виждаме често. Но винаги е вдъхновяващо да се срещнеш с нея. И винаги се възхищавам на нейната неизчерпаема и заразна енергия. Тя се убеди, че имаме капацитет да сме двигател за развитието на организацията в Източна Европа.
Какъв ресурс стои зад Endeavor и защо си струва
предприемачите да станат част от тази мрежа?
Огромен е потенциалът на менторската група. В нея са над 3 хил. души. Това са хора с изключително високо ниво на професионализъм и опит. Те са обединени от каузата и мисията да помагат. Така например Райчо Райчев, основател и изпълнителен директор на EnduroSat, която в България проектира и произвежда наносателити, получи ценни съвети от изпълнителния директор на Space Angels, най-големия световен инвеститор в аерокосмическата индустрия. Райчо Райчев стана новото попълнение в мрежата на Endeavor. По линия на нашите партньорски програми с водещите университети на Харвард, Станфорд, MIT, корпоративни партньори, сред които EY, PwC, Bain, SAP, и широка мрежа от инвеститори осигуряваме достъп до знания, експертиза и капитал.
За първи път българка бе приета в мрежата. С
какво изпълнителния директор на HelloHungry Зорница Чyгреева впечатли журито?
С характера и с борбеността си. Към мрежата се присъедини и нейният бизнес партньор Владимир Давчев. Той е създател и мажоритарен собственик на HelloHungry, най-голямата компания за онлайн доставка на храна в България и Румъния, обединяваща брандовете BG Menu и „Фабо“ (Lakom.bg) в България, и Oliviera в Румъния. Двамата имат много постижения, но тя впечатли със своя здрав разум в развитието на бизнеса.
Какво ще кажете на онези, които не успяха да минат ситото?
Приемът в мрежата е процес, изпитан в продължение на 20 години. Компаниите, които не успяха да се присъединят, получиха знак, че има неща, които трябва да подобрят, и са добре дошли да се видим отново след известен период от време. Активно продължаваме да работим с тези компании на база на немалките местни ресурси на организацията ни, за да им помогнем в тяхното развитие. Аржентинската IT компания Globant днес е знакова, но не е приета от първия път. Тя влиза в мрежата на Endeavor през 2005 г. и се развива толкова бързо, че дава началото на много нови компании, създадени от нейни служители. Друг пример, по-близо до нас, е турската Yemeksepeti, продадена неотдавна от своя собственик за 589 млн. долара. Той също се присъединява при втория опит.
Кое е ключовото,
което дава шанс на някои от раз да бъдат приети?
Най-важно е доколко те най-пълно отговарят на профила, който организацията търси – като бизнес и като предприемачи. Търсят се компании със съществена възможност за разрастване, доказали своята полезност на пазара. Това са хора с амбиция за развитие, които имат настройката да споделят своя успех със следващите, които идват след тях.
Двете събития в София
преподредиха ли целите и плановете на българския офис?
Беше наистина вдъхновяващо, но не бих казал, че нашите цели са преподредени, те са по-скоро потвърдени. Имаме още по-голяма увереност, че можем да ги постигнем. Стремежът е догодина да увеличим съществено портфейла от предприемачи и компании, с които работим. Към момента те са 10 и е постижимо догодина да ги удвоим. Предстои стартирането на няколко нови инвестиционни фондове и на пазара ще има повече предлагане на дялов капитал. Но трябва да се мисли и за подпомагането на бизнеса не само с пари, но и с организационен ресурс.