ЕП одобри 30% по-ниски въглеродни емисии от камиони и тирове до 2030 г.
Междинната цел е за намаляване от 15% до 2025 г.
Европейският парламент прие днес първото европейско
законодателство за ограничаване на емисии от камиони и тирове. То изисква
емисиите на CO2 от тежкотоварни автомобили да бъдат намалени с 30% до 2030 г.,
с междинна цел за намаляване от 15% до 2025 г.
Новото законодателство, неофициално договорено между евродепутатите и Румънското председателство на Съвета през февруари, беше прието с 474 гласа „за“, срещу 47 гласа „против“ и 11 гласа „въздържал се“.
Също така до 2025 г. производителите ще трябва да гарантират, че поне 2% от пазарния дял от продажбите на нови превозни средства идват от превозни средства с нулеви и ниски емисии, с цел да се противодейства на постоянно нарастващите емисии от пътния транспорт, от които около една четвърт се дължат на тежкотоварните превозни средства.
„Това, че ЕС за пръв път предприема действия относно емисиите на CO2, е голям успех. Регламентът ще помогне за намаляване замърсяването по пътищата ни и ще подобри качеството на въздуха”, коментира Бас Ейкхаут от партитя на Зелените.
Тежкотоварните автомобили са отговорни за 27% от емисиите на CO2 от пътния транспорт и почти 5% от емисиите на парникови газове (данни от 2016 г.). От 1990 г. насам, емисиите на тежкотоварни автомобили са се увеличили с 25% - главно заради увеличението на автомобилния товарен превоз. Очаква се те да продължат да се увеличават, ако не се приемат и приложат нови политики.
Следващата стъпка е Европейския съвет официално да одобри текста преди той да влезе в сила.
В допълнение на това, Европейската комисия ще трябва през 2022 г. да предложи нови цели за периода след 2030 г., в съответствие с Парижкото споразумение.
Бъдещето на чистите камиони трябва да бъде водено от иновацията. Следователно това законодателство трябва да насърчава индустрията да стимулира промените и напредъка в технологиите, добави представителят на Зелените.