Година по-късно: ЕС се страхува все по-малко от зелените субсидии на САЩ
Законът за намаляване на инфлацията породи страхове от пренасочване на инвестициите към Съединените щати
Когато Съединените щати започнаха масовия си натиск за екологични субсидии преди година, мнозина в Европа се опасяваха, че това ще бъде нов удар върху тяхната регионална икономика, бореща се с косвените ефекти от войната в Украйна и продължаващите вторични трусове на пандемията от COVID-19.
И все пак, докато критиците твърдят, че Европейският съюз все още не е предложил съгласуван контраплан на Закона за намаляване на инфлацията (IRA) на Джо Байдън, Брюксел изглежда е направил достатъчно, за да облекчи най-належащите опасения, че европейските компании ще напуснат в търсене на доларови субсидии, пише в свой анализ Reuters.
Тази седмица се навършва първата годишнина от законодателството на IRA на администрацията на Байдън, което предлага 369 милиарда долара данъчни облекчения за 10 години за производството на електрически превозни средства, батерии, водород или слънчеви панели в Съединените щати.
Първоначално ЕС приветства благоприятната за климата промяна на Байдън, но се разтревожи, че най-добрите компании за чисти технологии в Европа ще се борят, за да осигурят данъчни облекчения в САЩ, изтощавайки Европа от ноу-хау, инвестиции, нови технологии и бъдещи работни места.
Засега има малко доказателства това да се случи.
Имаше общо безпокойство, че след пандемията и началото на войната в Украйна, че IRA ще бъде последен удар върху икономиката на ЕС“, каза Никлас Поатие, икономист от мозъчния тръст Bruegel в Брюксел.
„Значението на IRA за инвестиционните решения беше донякъде надценено“, каза той, добавяйки, че все още няма данни дали е имало масово отклоняване на инвестиции от ЕС към Съединените щати в резултат на IRA.
Вероятно е имало някои, има някои анекдотични доказателства, но не масивни.“
Ключово за намаляване на привлекателността на IRA за европейските фирми беше решението на ЕС през март да смекчи правилата си за държавна помощ, за да позволи на всяко национално правителство да изравнява субсидиите, които европейска компания би получила в Съединените щати.
И тези субсидии вече текат: германският конгломерат Thyssenkrupp ще инвестира около 3 милиарда евро в предложен завод за зелена стомана в Дуисбург, Германия, включително над 2 милиарда евро държавни субсидии, след като ЕС получи одобрение в края юли.
Бюджети
Длъжностни лица също така посочват, че ЕС е подкрепял зелените индустрии много по-рано от Съединените щати и че 37% от неговия огромен Фонд за възстановяване след пандемия от 800 милиарда евро е предназначен за благоприятни за климата инвестиции.
Голяма част от „реакцията“ на IRA вече беше налице, преди президентът Байдън да лансира (своя) собствен пакет за климата“, се казва в политическо резюме за Европейския парламент, поискано от икономическата комисия.
За да създаде дългосрочни, стабилни условия за инвестиции за компании, занимаващи се с електрически превозни средства, батерии, водород, слънчеви панели, термопомпи или вятърни турбини, ЕС все още работи върху Акт за нулева нетна индустрия и Закон за критичните суровини, които се основават на т.нар. Закон CHIPS от 2022 г.
Много служители на ЕС бяха разочаровани, че Европейската комисия се отказа от плановете си през юни да предложи Фонд за европейски суверенитет, чийто размер никога не е бил уточнен, който трябваше да финансира прехода на Европа към зелена икономика.
Но планът се сблъска със съпротива от страна на националните столици, които не желаят да налеят повече пари в хазните на ЕС, точно когато техните бюджети бяха обтегнати от нарастващите енергийни разходи, миграционните предизвикателства и подкрепата за Украйна срещу руската инвазия.
В документа на парламента се казва, че окончателно избраният вариант - който включва използването на средства от вече договорен Фонд за възстановяване от пандемията - не е идеален, тъй като тези плащания ще приключат през 2026 г. Но се отбелязва, че моделът на САЩ също има вградена несигурност, тъй като промяна на администрацията може да сложи край на субсидиите на IRA.
Реакцията на ЕС обаче не е лишена от критики.
Сложността на финансирането от ЕС чрез Фонда за възстановяване означава, че то е достъпно само за по-големи компании, оставяйки по-малките фирми да се борят да се възползват.
Подходът на ЕС също така се фокусира върху инвестиции за изграждане на производствен и изследователски капацитет, като помага в началото, докато системата за данъчни облекчения в САЩ означава, че намалява текущите производствени разходи за следващите 10 години.
Разхлабването на рамката за държавна помощ на ЕС, като същевременно решава проблема с бързата подкрепа, която би съответствала на нивата на САЩ, означава, че големи, богати икономики като Германия, Франция или Италия могат да си позволят да субсидират корпоративни инвестиции. Докато сравнително по-бедните членове на ЕС не могат - създавайки разрив в Единният пазар на ЕС, едно от най-ценните постижения на блока.
Европейската комисия не отговори веднага на искане за коментар от Reuters.
Също така остава фактът, че Европа, най-малкото в близко бъдеще, е зависима от Китай за чисти технологични компоненти, вариращи от слънчеви панели до елементите, необходими за EV батерии.
Сега предстои надпреварата за преминаване на актовете за критичните суровини и промишлеността с нулева печалба през многопластовия законодателен пакет на ЕС, преди Европейският парламент да се разпусне през април 2024 г. и преди новите избори.
Ако тази надпревара бъде загубена, тези закони ще трябва да бъдат предадени на новия парламент и вероятно няма да бъдат договорени до 2025 г.