Еврокомисията наложи допълнителни мита за китайските електромобили
Вносът на някои китайски марки, които не са сътрудничили на разследването, ще бъде облаган с 40%
Произведените в Китай електрически превозни средства с батерии (BEV) скоро ще бъдат облагани с допълнителни вносни мита при продажба в Европейския съюз. Това е един от най-гладните за електромобили пазари, а и един от най-рентабилните за китайските производители.
Европейската комисия обяви в сряда първото временно решение по своето антисубсидийно разследване срещу BEV, сглобени в Китай. То предполага различните китайски марки да бъдат облагани с различен проценнт:
- BYD: 17.4%;
- Geely: 20%;
- SAIC: 38.1%;
- Други производители на BEV в Китай, които сътрудничиха на разследването, но не са включени в индивидуалната извадка: 21%;
- Други производители на BEV в Китай, които не са сътрудничили: 38.1%.
Нивото ще надхвърли съществуващата тарифа за внос от 10% и надхвърля очакванията на индустрията, които бяха за 20%. Това предполага, че констатациите на Комисията са доста тежки, пише Euronews.
Мерките ще бъдат въведени от началото на юли, ако Китай не успее да предложи убедителни и ефективни решения за коригиране на своите нелоялни търговски практики. Пекин отдавна отказва да се ангажира със западните съюзници за справяне с търканията и често отрича източника на самия проблем.
На практика решението означава, че както китайските, така и западните марки, които имат заводи в азиатската страна, ще бъдат засегнати от увеличението, макар и не еднакво. Основната компания под наблюдение беше базираната в Шенжен BYD, която има за цел да завладее 5% от пазара на BEV в ЕС. Междувременно Tesla, водещ играч в тази област, подаде „обосновано искане“ и може да получи своя персонализирана ставка по-късно тази година.
„Това се основава на ясни доказателства от нашето обширно разследване и при пълно зачитане на правилата на Световната търговска организация (СТО). Сега ще се ангажираме с китайските власти и всички страни с оглед на финализирането на това разследване“, каза Валдис Домбровскис, изпълнителен вицепрезидент на Комисията, отговарящ за търговията.
Нашата цел е да възстановим равните условия и да гарантираме, че европейският пазар остава отворен за производителите на електрически превозни средства от Китай, при условие че те играят според глобално договорените търговски правила“, добави той.
7.3% пазарен дял
Брюксел е силно обезпокоен, че поради щедрите субсидии от Пекин, европейските фирми няма да могат да се конкурират с китайските производители и в крайна сметка ще бъдат изтласкани от все по-доходоносния сектор, както се случи със слънчевите панели.
Продажбите на произведени в Китай BEV бързо нараснаха – от 57 000 нови единици, продадени през 2020 г., до повече от 437 000 през 2023 г., според Евростат. В тези числа влизат и моделите на западни фирми, като BMW, Renault и Tesla. През същия период стойността на тези транзакции нарасна от 631 милиона евро до 9.66 милиарда евро.
Проучване на Transport and Environment (T&E) показва, че пазарният дял на китайските марки, продавани в Блока, се е увеличил от 0.4% през 2019 г. до 7.9% през 2023 г. и може да скочи над 20% до 2027 г., ако тенденцията продължи неотслабващо.
Комисията вече установи наличието на многостранна държавна помощ в Китай, която е под формата на грантове, евтини заеми, държавно обезпечени кредити, данъчни отстъпки, освобождаване от ДДС и намалени цени на стоки и услуги, наред с други.
Целта на разследването, официално започнато през октомври 2023 г. след речта на Урсула фон дер Лайен за състоянието на Съюза, е да се определи дали тази помощ може някога в бъдеще да причини вреда на индустрията на ЕС. С други думи, неустойчиви загуби на обеми продажби, маржове на печалба и пазарен дял.
Временното решение, обявено в сряда, показва, че Комисията вярва, че заплахата е реална и са необходими радикални мерки за предотвратяване на най-лошото.
Този ход със сигурност ще отприщи яростта на Пекин. Страната заяви, че няма да „седи и да гледа“ как се въвеждат налози, сочейки с пръст секторите на селското стопанство и авиацията на ЕС като цели за отмъщение.
Място за лавиране
Допълнителните тарифи са предназначени да направят произведените в Китай електромобили по-скъпи за продажба в Блока и да доближат крайните им цени до техните европейски конкуренти с крайната цел да се осигури честна конкуренция.
Китайските фирми продават своите BEV в Европа на много по-висока цена, отколкото у дома – феномен, който Rhodium Group описва като „премията на ЕС“. Това им оставя достатъчно пространство да поемат по-високите тарифи, които биха могли да бъдат усвоени вътрешно, без непременно да водят до по-високи цени за крайните потребители.
Освен държавна помощ, китайските производители се възползват и от ниски разходи за труд и енергия, лесен достъп до суровини и стабилна екосистема за производство на батерии. А китайската икономика преминава през забавяне, подхранвано от слабото вътрешно търсене, което накара компаниите да разчитат още повече на износа в чужбина.
Мита в диапазона 40 – 50%, а може би дори по-високи за вертикално интегрирани производители като BYD, вероятно ще бъдат необходими, за да направят европейския пазар непривлекателен за китайските износители на електромобили“, каза Rhodium Group в свой доклад от април.
И все пак налагането на такъв вид мита, които бодат очите, би било рисковано за Брюксел, тъй като страните членки остават разделени относно това колко твърдо Блокът трябва да се противопостави на нечестните практики на Пекин.
През ноември временните мерки ще бъдат подложени на гласуване сред страните членки, за да станат постоянни. Тогава ще е необходимо квалифицирано мнозинство, за да се отменят налозите – праг, който е труден, но със сигурност не е невъзможен за достигане.
Всички погледи ще бъдат насочени към Германия, водещ световен износител на автомобили, който в продължение на десетилетия разширява присъствието си в Китай и увеличи зависимостта си от пазара.
Германската асоциация на автомобилната индустрия (VDA), подкрепяна от компании като BMW, Mercedes-Benz и Volkswagen, вече даде ясно да се разбере, че се противопоставя на допълнителните тарифи. VDA твърди, че митата няма да бъдат „подходящи за укрепване на конкурентоспособността на европейската автомобилна индустрия“ и може да предизвика „голям търговски конфликт“.
Натискът в индустрията, съчетан с разделенията в трипартийната коалиция на канцлера Олаф Шолц, показва, че Берлин вероятно ще отхвърли митата през ноември.
Унгария, която привлече инвестиции от BYD, също се счита за гарантиран противник. Други страни с либерално мислене, като Швеция и Ирландия, изразиха резерви, но без изрично да се противопоставят на митата.
От другата страна на дебата, Франция, чиито компании за производство на автомобили са по-малко изложени на китайския пазар, се счита за основен поддръжник на разследването. Италия наскоро изрази подкрепа за инициативата и призова ЕС да последва примера на Америка, където президентът Джо Байдън обяви 100% мита върху произведените в Китай BEV.