Всички нови коли в ЕС вече трябва да са с ограничител на скоростта
Целта е да се намалят катастрофите по пътищата, но съществуват опасения около технологията
Всички нови автомобили, които се пускат или са били лансирани в Европейския съюз, трябва да бъдат оборудвани с интелигентен асистент за скорост (ISA). Новият регламент 2019/2044 на Европейската комисия влиза в сила от днес, 7 юли 2024 г. Това означава, че всички съществуващи нерегистрирани коли ще трябва да бъдат преоборудвани с ограничител на скоростта, преди да могат да бъдат продадени, пише Autotrader UK.
Автомобилите във Великобритания няма да бъдат засегнати от този нов регламент за пътна безопасност, но той ще се прилага за автомобили в Северна Ирландия.
Какво е ограничител на скоростта?
Ограничителят на скоростта е устройство за безопасност, което може да се монтира в колата, така че автомобилът да не преминава определена скорост.
За разлика от круиз контрола, който поддържа постоянна скорост през цялото пътуване, за да елиминира използването на педала на газта, ограничителят на скоростта позволява да ускорявате и забавяте както обикновено, при условие че не надвишавате ограничението на скоростта, което сте задали.
Целта на ограничителя на скоростта е да действа като система за предупреждение за скорост, за разлика от круиз контрола, който помага за предотвратяване на умората и прави дългите пътувания по-лесни.
Как работят ограничителите на скоростта?
Технологията за ограничаване на скоростта, наречена Intelligent Speed Assistant (ISA), използва GPS данни и/или камери за разпознаване на пътни знаци, за да определи максимално разрешената скорост в даден район. След това системата ограничава мощността на двигателя и скоростта на автомобила до тази граница.
Ограничителят на скоростта ще изпраща тактилни, звукови и визуални предупреждения, докато не започнете да шофирате в рамките на ограниченията на скоростта.
Можете да отмените системата, като натиснете силно педала на газта, но системата ще се активира отново при всяко стартиране на колата.
Много производители вече са започнали да включват фабрично монтирана ISA в някои от своите автомобили като Citroen, Ford, Honda, Jaguar, Peugeot, Renault и Volvo. Renault Group отиде и крачка напред, като ограничи максималната скорост на всички нови автомобили Renault и Citroen до 180 км/ч, за да повиши безопасността.
Всички нови автомобили, ванове, камиони и автобуси ще трябва да бъдат оборудвани с ISA. Понастоящем мотоциклетите не се нуждаят от ограничител на скоростта, тъй като съществуващата технология ISA трябва да бъде адаптирана за мотоциклети.
Притеснения
Различни сдружения посочиха, че предупредителните сигнали за превишена скорост могат да бъдат досадни за водача. За да се справят с това, производителите ще имат четири опции за избор, за да предупреждават водача, когато кара с превишена скорост:
- Кракът на водача ще бъде леко избутан назад;
- Системата за контрол на скоростта автоматично ще намали задвижващата мощност, но можете лесно да отмените системата, като натиснете отново педала;
- Шофьорът ще получи мигащ визуален сигнал, за да сте наясно, че карате с превишена скорост. Ако продължите да шофирате над ограничението, ще се активира звуков сигнал. Ако пренебрегнете и това, ще се използват както визуални, така и аудио знаци;
- Подобно на третата опция, шофьорът първо ще получи визуална подсказка. Ако го игнорирате, педалът ще вибрира. Ако продължавате да игнорирате комбинираните сигнали, те в крайна сметка ще се изключат.
Регламентът ще оцени ефективността на тези различни сигнали през декември 2025 г., за да се избере най-добрият път напред. Ще бъдат използвани анонимни данни, за да се разбере колко пъти колите са били карани с изключен и включен ISA, колко пъти ISA е бил изключен и отменен и средното време между включването и изключването на ограничителя на скоростта.
Съществуват и опасения относно това дали настоящата технология за ограничаване на скоростта е достатъчно усъвършенствана и напреднала, за да работи ефективно. Предните камери с технология за разпознаване на пътни знаци понякога не са точни, особено на магистрали, или пропускат промените в скоростта. Крайпътната растителност може да скрие пътните знаци, а липсата на инфраструктура, като например ограничения на скоростта, които не са обозначени, може да попречи на ISA да разпознае сигналите.
Някои хора също се съмняват в надеждността и точността на ISA – шофьори са посочили, че сателитната навигационна система на колата им се поврежда и неправилно засича, че водачът е взел изхода от магистралата, докато шофьорът все още е на него. В такъв случай, ако колата ви сигнализира да намалите скоростта от 112 на 70 км/ч, няма да е полезно.
Други съобщени случаи предполагат, че ограничителят на скоростта отчита ограничение на скоростта на пътна връзка или други близки пътища и го прилага към пътя, по който е бил шофьорът.
Европейската комисия обаче ясно заяви, че
водачът винаги е отговорен за спазването на съответните правила за движение и че системата ISA е най-добрата система за подпомагане на водача, която го предупреждава, когато е възможно и подходящо”.
Така че технологията за ограничаване на скоростта е въведена, за да предотврати „моментни пропуски на концентрация“, които могат да доведат до превишена скорост. Ако в крайна сметка нарушите ограничението на скоростта, вие ще носите отговорност за това.
Можете ли да премахнете ограничителя на скоростта?
Понастоящем регламентът ви позволява да изключите ограничителя на скоростта. ISA обаче ще бъде активиран, когато включите отново колата си, така че не може да бъде деактивиран за постоянно.
Тези, които преследват тръпката от по-високите максимални скорости или търсят по-добра икономия на гориво, може да помислят за модифициране на колите си, като премахнат ограничителя на скоростта. Въпреки това, ако се опитате да надвишите максималната скорост на колата си, може да бъде опасно и незаконно, ако преминете законовите ограничения на скоростта.
Намаляване на пътнотранспортните произшествия
Европейският съвет за безопасност на транспорта (ETSC) – който настоява за задължителните ограничители на скоростта – заяви, че този ход ще намали катастрофите с 30%. Европейската комисия заяви, че ограничителите на скоростта (заедно с други мерки, включени в законодателството) могат да предотвратят 140 000 тежки пътнотранспортни произшествия до 2038 г. Като цяло се надява да намали смъртността на пътя до нула до 2050 г.
Други мерки, включени в законодателството
Новите временни разпоредби на ЕС включват и друго задължително оборудване за безопасност, като автономно аварийно спиране, регистратори на данни (технология на черната кутия), сигнал за аварийно спиране, система за откриване на умора на водача, помощ за поддържане на лентата, вградени дрегери, които не ви позволяват да стартирате кола, ако не успеете, и сензори за заден ход или камери.
Няколко от тези системи са широко достъпни като стандарт за много нови продадени автомобили. Автономна система за аварийно спиране, например, е необходима, за да може автомобилът да получи максималните пет звезди в тестовете за безопасност при сблъсък на Euro NCAP.