Френското правителство одобри летящите таксита в Париж
Вече има одобрена площадка за кацане и излитане в река Сена, а първите полети ще започнат с началото на Олимпийските игри
Правителството на Франция даде зелена светлина за изграждането на плаваща площадка в река Сена за кацане на летящи таксита. Съоръжението ще бъде показано по време на Олимпийските игри в Париж, пише местното издание The Local France.
Официален указ гласи, че платформата „може да се използва до 31 декември 2024 г.“. Решението идва след месеци на неизвестност относно това дали такситата ще получат право да летят по време на Олимпиадата, която ще се проведе във френската столица от 26 юли до 11 август.
Мястото за кацане ще плава по Сена близо до жп гара Аустерлиц в югоизточен Париж.
Полетите ще бъдат ограничени до два на час, между 8:00 ч. сутринта и 5:00 ч. следобед, и не повече от 900 през целия пробен период „като се има предвид експерименталния характер“ на превозните средства, се казва в постановлението.
Частни фирми, участващи в проекта за летящи таксита, включват оператора на парижкото летище ADP и базираната в Германия Volocopter.
Двуместните самолети Volocity са оборудвани с 18 ротора с електрическо задвижване върху кръгла рамка над фюзелажа.
Компаниите се надяват на Олимпийските игри, за да покажат, че технологията може ефективно да свърже местата за излитане и кацане, наречени вертипортове (летища за превозни средства с вертикално излитане и кацане – бел. ред.).
Засега са изградени четири такива площадки, в предградията на Париж, включително едно на летище Шарл де Гол, а обектът в Аустерлиц ще бъде първият в самия град.
Поддръжниците рекламират летящите таксита като нисковъглеродна форма на авиация и се надяват бъдещи техни по-големи версии да могат да се използват като линейки или в други роли.
Но много градски власти в Париж се присмиваха на плановете, определяйки ги като вредни за околната среда.
Хора, близки до кмета Ан Идалго, казаха пред AFP във вторник, че кметството ще оспори в съда разрешението за площадката за кацане.
Националният орган по околната среда на Франция установи, че оценката на въздействието на площадката за кацане е „непълна“, включително по отношение на шумово замърсяване, потреблението на енергия и парниковите емисии.
Такситата също така не са сертифицирани от Агенцията за авиационна безопасност на Европейския съюз (EASA), което означава, че операторите могат да предлагат само безплатни демонстрационни полети по време на игрите.
Кой би могъл да ги използва?
Първоначално летящите таксита няма да бъдат достъпни за широката публика, тъй като първо ще се използват за тестове, а не за транспорт.
Ако видим, че те не са ефективни и че вдигат твърде много шум, тогава ще можем да си направим изводи“, каза министърът на транспорта на Франция пред AFP в предишно интервю.