Годината на стрийминга
Няколко нови платформи ще навлязат през следващите месеци в полето на Netflix, HBO Go и компания
Екипът на филмовата платформа Netflix имаше на какво да се надява преди тазгодишната церемония за наградите Оскар. С общо 10 номинации и със звездния си състав, включващ Робърт де Нироо, Ал Пачино и вездесъщия Мартин Скорсезе, тяхната гангстерска драма „Ирландецът“ беше сред фаворитите за златните статуетки. Затова и разочарованието беше огромно, когато лентата не спечели нито един приз на филмовата академия.
Какво се случи? Как е възможно един от най-харесваните и коментирани филми през последните месеци да не бъде избран в нито една категория? Отговорът, според филмовите критици, е в името Netflix – платформата, по която беше излъчена лентата. Тазгодишните Оскари се превърнаха в най-красноречивото доказателство за една тенденция, която все по-често виждаме през последните години - филмовата индустрия се страхува от стрийминг платформите.
Този страх може да бъде открит все по-често в критичните коментари на видни представители на киното, сред които дори знаковия продуцент Стивън Спилбърг, както и в опитите на хора от традиционните студия да ограничат влиянието на онлайн филмовите платформи. Това, на което станахме свидетели по време на церемонията за Оскарите, беше просто най-силният залп в една битка, която вече е започнала.
От едната страна на барикадата е една от най-влиятелните индустрии на планетата – Холивуд, чиито могъщи студия десетилетия наред са диктували нагласите на зрителите. От другата пък е бързо разрастващата се технологична индустрия, която вече показа, че не се страхува да воюва срещу сегменти като телекомуникациите, производството на автомобили, финансовите услуги и редица други браншове едновременно, при това – на техен терен.
Битка за бъдещето на развлечението
Някои от играчите в динамичния сегмент на филмовия стрийминг са водещи онлайн корпорации с интереси на множество пазари като Amazon с нейната услуга Prime. Други като Netflix са изцяло фокусирани в този сектор. Трети като HBO Now са част от големи традиционни филмови компании, но с амбицията да се наложат като технологични платформи. И докато традиционната кино индустрия умува как да отговори на Netflix и компания, последните сами ще трябва да се съобразяват с нова и още по-амбициозна конкуренция, която през следващите месеци предстои изцяло да прекрои този пазар.
Става въпрос за няколко перспективни проекта, които тепърва ще се включат през тази година в битката за зрителското внимание. Всеки – със своите силни собствени продукции и уникален бизнес модел. Ето кои са те:
Apple TV+
Стартирала през миналия ноември, платформата на гиганта от Купертино е неговият дългоочакван отговор на Netflix. За 4.99 щ. долара месечно тя ще предоставя достъп до висококачествени заглавия и шоу звезди, сред които Опра Уинфри, както и обещаващи сериали като See и For All Mankind. Възможностите на Apple да предлага абонамента съвместно с други услуги, както и с нейни устройства, ще спомогнат за бързото й разпространение.
Disney+
Това е може би най-очакваната нова стрийминг платформа, заради огромния каталог от заглавия, които развлекателният гигант включва в нея. За да наложи своята услуга, Disney възнамерява да използва всички оръжия в арсенала си, включващи притежаваните франчайзи Star Wars (включително нашумелия сериал The Mandalorian), Pixar, кино вселената на Marvel и няколко съпътстващи я сериала, The Simpsons и какво ли още не. Ударът е двоен за Netflix, тъй като платформата не само ще се сблъска с мощен нов конкурент, а и много от тези заглавия до скоро бяха достъпни през нея. Подобно на Apple TV+, Disney+ също стартира през миналия ноември и предстои тепърва да се налага през следващите месеци. Цената на месечния абонамент е 6.99 щ. долара.
HBO Max
Новият проект на HBO се очаква да стартира през май тази година като отговор на Netflix, но и на Disney+, и също ще включи множество заглавия от франчайзи, притежавани от компанията -майка Time Warner. Сред тях ще бъдат ленти от вселената на DC Comics, сериалите „Приятели“, „Теория на големия взрив“, „Саут парк“ и др. Услугата ще е осезаемо по-скъпа от предходните две платформи – 14.99 щ. долара месечно.
Quibi
Една нова платформа с малко по-различна концепция. Тя ще заложи на късометражните и други кратки филмови форми (повечето заглавия ще са с дължина до 10 минути) и ще е основно ориентирана към таблети и смартфони. А това означава – и към по-младежка аудитория. Стартът е обявен за април 2020 г., а услугата ще се предлага в две версии – за 4.99 щ. долара с реклами и за 7.99 щ. долара – без. Сред иновациите, които Quibi възнамерява да въведе, е например хорър сериалът „Spielberg’s After Dark“, който ще може да се гледа, само когато наистина е настъпила нощта.
Peacock
Тази платформа, зад която стои медийният гигант NBC Universal, също ще стартира през април. Сред нейните козове има популярни филмови заглавия от каталога на Universal като „Шрек“, „Завръщане в бъдещето“ и „Челюсти“, както и ситкомът “Офисът“, който ще бъде отмъкнат от Netflix. Цената все още не е известна, но се очаква услугата да има и версия с реклами, достъпна през мрежата на медийната група.
Победителят взима всичко
Залогът в тази надпревара е огромен, защото според най-новите изследвания повечето потребители в Европа, САЩ и други региони са склонни да плащат само един абонамент за онлайн съдържание месечно. Това означава, че нарастващият брой филмови платформи, ще са в пряка конкуренция за всеки потребител както помежду си, така и с новинарските медии и всички останали доставчици на съдържание. Което най-вероятно в бъдеще ще създаде пазар, доминиран от няколко големи играча, които ще могат да бъдат изместени от първите позиции изключително трудно.