Кой първи ще продаде устройства за над $1 млрд.: Tesla или iPhone?
Bloomberg Businessweek сравнява пазарния потенциал на най-актуалните технологични продукти
Комплектите от батерии Powerwall и Powerpack на Tesla провокираха огромен интерес по цял свят. Само 10 дни след стартирането на продажбите се разбра, че Powerwall са разпродадени за периода до средата на 2016 г. Елон Мъск призна, че Tesla трябва да направи своята бъдеща „гигафабрика“ в Невада значително по-голяма.
Този ентусиазъм се превежда във вид на заявки на стойност 800 млн. долара, според Bloomberg Businessweek, и ако Tesla успее да превърне този огромен интерес в реални приходи, то батериите й могат да достигнат приходи от 1 млрд. долара по-бързо дори от iPhone.
Изчисленията на Bloomberg относно Powerwall са приблизително следните: Tesla е получила 38 хил. заявки (резервации) за 50 до 60 хил. Powerwall батерии. Умножено по 3000-3500 долара за едно устройство, това прави средно 178,8 млн. щатски долара във вид на заявки. Единственият проблем с тези резервации е, че те са направени като необвързващи изявления на интерес на уеб-страницата на дружеството.
Ютилити компаниите обаче също са направили заявки и тези резервации изглеждат много по-надеждни. PowerPack, батерията за комунални фирми, се радва на натрупани 25 хил. резервации с общ капацитет 2,5 млн. кв/ч, на цена от $250 за киловатчас, което общо възлиза на около 625 млн. долара; този обем има голям шанс да бъде действително реализиран.
И така Bloomberg Businessweek разглежда как този случай с пускане на нов продукт на пазара може да се сравни с други 2, които се определят като най-големите пускания на пазара на нов продукт: тези на iPhone и на Виагра. Публикацията признава, че е налице известна „несравнимост” между трите случая, защото Powerwall е значително по-скъп продукт от другите 2, а Виагра е значително по-лесна за производство, отколкото другите. И все пак изданието прави интересно сравнение.
iPhone достига продажби на стойност 1 млрд. долара през първото тримесечие от пускането. Виагра постига същото чак през четвъртото тримесечие. Това разкрива колко точно значимо е постижението на Tesla да приближи продажби в размер на 1 млрд. долара още в рамките на първите 10 дни от пускането на продукта и старта на приемането на заявки.
Всичко това говори много за радикалната промяна при възобновяемата енергия. Bloomberg подчертава: „Мъск внесе елемент на „стила Apple“ и огромен обществен интерес, типичен за потребителските продукти, в една област, която по същество касае инфраструктурни проекти… с потенциал да промени начина, по който се управляват електрическите мрежи, и скоростта, с която слънчевата енергия се възприема сред потребителите“.