Спящ гигант, подкрепен от Уорън Бъфет: Коя е китайската компания, която детронира Tesla
Малко известният производител на батерии успя да се развие и да се превърне в най-големия конкурент на пионера в електрическата мобилност
В края на миналата година BYD изпревари Tesla като най-голям продавач на електрически превозни средства в света – постижение, увенчало изключителния възход на китайския автомобилен производител.
За първи път през тримесечието до 31 декември компанията успя да достави повече напълно електрически автомобили от Tesla. Така намали и преднината на компанията на Илон Мъск по целогодишни продажби.
Но как малко известният китайски производител на батерии се разви толкова бързо, за да се превърне в най-големия конкурент на Tesla?
Спящ гигант
Базирана в китайския мегаполис Шънджън, BYD е основана през 1995 г. от Уанг Чуанфу, тих бивш академик, който все още ръководи компанията. Уанг казва, че буквите BYD не означават нищо конкретно, като избрал това „доста странно“ име, за да се отличи от другите стартиращи компании, разказва CNN.
BYD е най-големият производител на електрически превозни средства в Китай и изнася електрически таксита, автобуси и други коли за останалата част на света, включително Европа, Южна Америка, Югоизточна Азия и Близкия изток. За разлика от Tesla, тя произвежда и хибриди с възможност за включване към електрическата мрежа.
Понастоящем Израел и Тайланд се смятат за основните чуждестранни пазари на BYD, където китайската компания заема първо място по продажби на електромобили.
Нейните най-продавани леки коли са моделите Qin и Song. Qin е компактен седан, който се предлага като plug-in хибрид или изцяло електрически автомобил. BYD Song е серия компактни кросоувъри SUV.
В сравнение с Tesla, BYD е известна с това, че предлага по-достъпни автомобили, което ѝ помогна да привлече по-широка група потребители. Базовият ѝ модел например се продава в Китай за малко над 10 000 долара, докато най-евтиният Tesla Model 3 струва над 32 000 долара.
Пътническите автомобили на BYD все още не се предлагат в Съединените щати. Но нейните електрически автобуси – произведени в Ланкастър, Калифорния – са достъпни в страната.
Произведено в Китай
Уанг, който е инженер, се премества за първи път в Шънджън в началото на 90-те години на миналия век, за да ръководи бизнес за производство на батерии за правителствен изследователски институт в Пекин, според официалната му автобиография в документите на компанията.
По онова време държавните постове в Китай се смятат за „железни купи с ориз“ – популярен термин за работа за цял живот. Но Уанг скоро напуска и основава BYD.
Началото на предприемаческия му път съвпада с отварянето на китайската икономика към света. Бившият китайски лидер Дън Сяопин създава първата специална икономическа зона в страната в Шънджън. Това насърчава стотици производствени предприятия да се насочат към града, привлечени от либералната икономическа политика и по-евтината работна ръка и земя.
До 1997 г. Уанг превръща малката си работилница в среден по големина производител на батерии за мобилни телефони с годишен оборот от над 100 млн. юана (14 млн. долара).
През същата година азиатската финансова криза предоставя възможност за растеж, тъй като спадащите цени на батериите изтласкват много конкуренти от бизнеса. Според вестник „Southern Weekly“ компанията на Уанг е успяла да оцелее благодарение на предимството си по отношение на разходите.
До 2003 г. BYD се превръща в най-големия производител на никел-кадмиеви батерии в света, които се използват широко в мобилните телефони.
Подкрепена от Бъфет
Но Уанг иска повече. Предвид бъдещия растеж на електрическите превозни средства, през 2003 г. той навлиза в автомобилната индустрия. Прави това, като придобива държавен автомобилен производител в град Сиан за 269 млн. юана (38 млн. долара).
Макар че това изненадващо решение разгневи стратегическите инвеститори на компанията и предизвика 21% спад на акциите ѝ на борсата в Хонконг, както Уанг си спомня по-късно, той остава непоколебим.
Произвеждам автомобили, защото съм оптимист за бъдещото развитие на електрическите превозни средства“, заяви той предизвикателно след спада на цената на акциите, според държавния Beijing Business Today.
Само пет години по-късно, през 2008 г., Уанг е реабилитиран, когато получава инвестиция в размер на 230 млн. долара от най-известния си спонсор – Уорън Бъфет, който плаща около 1 долар на акция за дял от около 10%. Този вот на доверие помогна да се повишат акциите на компанията с цели 1370% през следващата година.
BYD пусна на пазара първия си plug-in хибриден модел в края на 2008 г. С времето компанията успя да се утвърди като производител на електрически превозни средства, отчасти благодарение на подкрепата на китайското правителство за индустрията.
От 2022 г. насам Бъфет постепенно намалява дела си в BYD, като отнема част от огромните печалби, които е реализирал. Според последната подадена информация от Berkshire Hathaway на Бъфет, към края на октомври фирмата е притежавала близо 8% от BYD. Тези акции сега са на стойност 18.28 млрд. хонконгски долара (2.3 млрд. долара).
Конкуренция с Tesla
BYD доминира в китайската индустрия за електрически превозни средства от 2015 г. на сам, когато надмина своите местни и чуждестранни конкуренти на най-големия автомобилен пазар в света. Едно от ключовите ѝ предимства пред Tesla, играч номер две в Китай, е цената.
Четирите модела на Tesla – Model 3, Model Y, Model S и Model X – имат цени, вариращи от 40 000 до 120 000 долара в САЩ. В Китай най-евтиният модел на Tesla, базовият Model 3, е с начална цена 229 900 юана (32 375 долара). Пробегът му с пълно зареждане е 272 мили, а максималната скорост – 140 мили в час.
За разлика от него, началната цена на BYD Seagull в Китай е 73 800 юана (10 392 долара). Максималната му скорост е 81 мили в час. Seagull се предлага с два пакета батерии. По-малката батерия има пробег от 190 мили, а по-голямата – 251 мили.
Автомобилите както на Tesla, така и на BYD са получили оценки за безопасност от международни организации. През 2022 г. Model Y на Tesla и Atto 3 на BYD получиха съответно петзвезден рейтинг по Австралийската програма за оценка на нови автомобили (ANCAP).
Производство на собствени батерии
От 2020 г. BYD произвежда своите литиево-желязо-фосфатни батерии (LFP) „Blade Batteries“ за използване в собствените си автомобили и за продажба на други автомобилни производители, като Toyota.
Компанията твърди, че батерията с форма на острие е по-тънка и по-дълготрайна от конвенционалните литиево-железни клетки и по този начин може да използва максимално наличното пространство в батерийния пакет. Освен това е по-малко вероятно да се запали, дори когато е силно повредена, според BYD.
Според германски медии Tesla също използва батерии BYD Blade за своите автомобили Y, произвеждани в берлинската фабрика Gigafactory.
През март 2023 г. Илон Мъск опроверга медиен доклад, в който се казваше, че Tesla прекратява сътрудничеството с BYD по отношение на доставките на батерии.