Круизният сезон тази година беше успешен
Очакваната счетоводна печалба на дружеството за тази година да е над 2 милиона лева, казва Диян Димов, изпълнителен директор на „Пристанище Бургас” ЕАД
Г-н Димов, какви са прогнозите за финансовите резултати на „Пристанище Бургас“ЕАД за 2014 г.?
Към момента бизнес планът на Пристанище Бургас за 2014 година е преизпълнен. За 2014 година пристанището ще отчeте товарооборот от 500 000 тона. Спрямо заложения бизнес план за 2014 година ръстът е 21%, но планът е бил много занижен .Очакваната счетоводна печалба на дружеството за тази година да е над 2 милиона лева.
Кои са основните фактори, определящи тези резултати?
Мерките и действията на настоящото ръководството в краткосрочен план бяха насочени към промяна на съотношението между приходите от основните ни услуги – обработка и съхранение на товари, от круизното обслужване и разходите ни за осъществяването на тези дейности. От началото на 2014 г. в Пристанище Бургас са обработени 152 товарни корабаи 27 круизни. В пристанище Несебър са регистрирани 25 посещения на пасажерски кораби. Няколко са основните фактори, които допринесоха за преизпълнението на товарооборота. Отчитаме ръст спрямо планирания на традиционни за пристанището товари като сол, каолин, кокс, метали, изкуствени торове.Фактор за този положителен резултат е прилагането на ефективни маркетингови инструменти и подходи за печелене на нови клиенти. Привлечени бяха нови товари - кварцит, техническа дървесина, ПДЧ, слама на бали и други. Износът на зърнени храни спадна спрямо разчетените количества, но през м.декември увеличението е сериозно, което отчитаме като фактор на възстановяване на обемите и за този важен товар. Не достигнахме разчетените количества скрап, а причината е намален износ от страна на клиентите, поради спад на цените на външния пазар .
Какви са таксите за обслужване на корабите, претърпяха ли изменение през годината и дали се предвиждат промени през 2015 г.?
Цената за обслужване на кораби (дисбурсмент) е съвкупност от такси и услуги предлагани от различните участници (държавни институции и частни компании) в пристанищната дейност. Тя включва: цените на услугите на пристанищния оператор – товаро-разтоварни и съхранение, такси на ДП ”Пристанищна инфраструктура” – тонажна, канална, кейова, светлинна, екотакса; пилотски услуги, маневрени влекачни услуги, агентийски и спедиторски и други. За 2015 г. „Пристанище Бургас“ ЕАД анализирайки нивата на конкурентните пристанища и трайната визия за развитие на пасажерската дейност редуцира цената за обслужване на пасажери от 6 на 5 евро. Цените за клиентите за обработка на генерални и насипни товари запазват нивата си от 2014 г. Ръкововдството на порта работи в тясно сътрудничество с всички участници в процеса на обслужване на кораби с цел предлагане на конкурентни ценови условия за целия регион.
Какъв е размерът и структурата на обработените товари за годината?
Обработените към момента товарни кораби в „Пристанище Бургас” ЕАД са 152. Структурно от тях 211 хил. тона са насипни - кокс, руди и концентрати,скрап, урея, чугун, цимент, изкуствени торове, каолин, захар, сол и др. Отчитаме сериозно завишение при обработката на генерални товари, спрямо бизнес плана - 231 хиляди тона метали, стоманени прахове, биг-бегси и др. За сравнение в бизнесплана за 2014 година заложеният товарооборот от генерални товари е 86 хил. тона, като ръстът е приблизително три пъти.
Каква беше годината за круизните пътувания и какви са очакванията за тях през 2015 г.?
Като доста успешен може да отчетем круизния сезон на „Пристанище Бургас” ЕАД през 2014 година. Пасажерските услуги, формираха над 10 на 100 от приходите на дружеството за годината, при само 27 дни заетост на първо и второ корабни места. Това аргументира ясно посоката на развитие на порта. За сезон 2014 на Морска гара акостираха 27 пасажерски кораби, на едни от най-големите оператори, като Royal Caribbean, Princess Cruises, MSC Cruises, Costa Cruises, Carnival Cruise Lines с общо 41 762 пътници.В пристанище Несебър са регистрирани 25 посещения на пасажерски кораби. На двете пристанища са обслужени общо 52 круизни кораба с 48 933 пътници. Приходите от круизните кораби, които генерира пристанището са над 700 000 лева.За следващата година вече имаме заявени посещения на повече от 30 кораба, като първият м/к „COSTA neo CLASSICA” с 1680 пасажери се очаква на 24 април 2015 година. Пътническият терминал на Морската гара може да поема едновременно до 3 хил. пасажери от круизен кораб и над 300 000 пасажера годишно.
Какви са очакваните ефекти от откриването на зоната за свободен достъп на пристанището и как ще се развива тя в бъдеще?
Откриването на „Зоната за обществен достъп”, бе чакано дълго от жителите на Бургас. 111 години след създаването на Пристанището гражданите отново имат възможност да посетят Яхт клуба и първия български пристанищен фар. Отварянето на града към морето е заложено още в „Генерален план за развитие на Пристанище Бургас към 2015 г” . През 2008 г. Министерски съвет на България обявяви „Зоната за Обществен достъп” за обект с национално значение. Проектът за изграждане на „Зона за Обществен достъп” в Бургас е разделен на два етапа. Първият етап обхваща корабни места №1 до №4 с изграждане на Морска гара за круизни кораби и Морски културен център–Магазия 1. Новата Морска гара беше открита през октомври 2013 г. Инвестицията за Морска гара Бургас от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура” е на стойност над 3 300 000 лева, като със средства се включи и Община Бургас. Бъдещото развитие на „Зоната за обществен достъп" включва изграждане на модул за заминаващи пасажери, цялостна рехабилитация на вълнолома на пристанището, изграждане на понтони за лодкостоянките, възстановяване на каботажното плаване.
В инвестиционният план е заложена реконструкцията на една от най-старите постройки на пристанището – Магазия1 /закрит склад/ и превръщавето й в „Морски културен център”, където ще е разположен втори пасажерски терминал, морски исторически музей, информационен и обучителен морски център, място за конференции и обществени събития, търговска и развлекателна зона. В края на 2014 г. Търговско индустриална камара – Бургас отличи „Пристанище Бургас” ЕАД с диплом и златен почетен знак за реализацията на „Зоната за обществен достъп” и Морска гара, за активно сътрудничество и участие в успешното изпълнение на Европейски проекти.
Какви са инвестиционните намерения на дружеството за следващата година и как ще бъдат финансирани те?
По време на церемонията за откриване на Зоната за обществен достъп на празника на град Бургас министър Ивайло Московски съобщи, че планираните инвестиции от републиканския бюджет в Пристанище Бургас за 2015 година ще са на стойност 12 милиона лева. Морска гара Бургас има капацитет да приеме най-големите круизни кораби в Черно море, поради което полза имат както пристанището, влекачните компании, пилотска станция и туроператорите, така и Държавно предприятие „Пристанищна Инфраструктура”. Положените усилия на всички институции да развиват круизните превози през пристанище Бургас ще окаже положителен финансово-икономически ефект върху пристанищната дейност и развитието на туризма в града, региона и страната.Няма съмнение, че част от бъдещето развитие на Пристанище Бургас е круизният транспорт. Моето мнение е, че няма конфликт между товарно-разтоварния процес и Зоната. Действащият кейов фронт, без района на зоната, е над 1000 линейни метра. Производственият експлоатационен капацитет на тази територия с откритите и закрити складови площи е за над 1 500 000 тона годишен товарооборот, при сегашен 500 000 тона.
Бъдещите интервенции на дружеството за 2015 г. включват освен територията на зоната и мащабна рехабилитация на кейовия и тилов фронт за товарно-разтоварни дейности. Съчетаването на дейността по обработка на кораби и посрещане на круизи е широко разпространена световна практика, предвид столетия на традиционно развитие на търговската обработка и постепенното освобождаване на кейов фронт.
Няколко са основните приоритетни направления на работа на дружеството до края на тази и следващата година. Основното направление е възстановяване на конкурентноспособността на Пристанище Бургас в две насоки.Първата е в круизното направление, където със съдействието на държавата и частните компании, предоставящи морско-технически услуги, е задължително да се обединим и да работим за конкурентноспособен и съпоставим с конкурентите /Констанца, Одеса,Истанбул/ дисбурсмент-общите разходи за сметка на кораба при посещение в пристанище . Не следва да забравяме, че круизните посещения в дадено пристанище не са самоцел на корабособствениците, а възможност за допълнителни приходи от туровете на брега, респективно печалба. При липса на такава портът не е предпочитан.В товаро-разтоварно направление е необходимо оптимизиране на услугите ни, чрез максимална използваемост на територия и кейов фронт, ефективност на разходите и обновяване на претоварната техника. Накратко, нашият основен приоритет е активно участие в изграждането на инфраструктура повишаваща ефективността на дейността при едновременното обслужване на круизния поток и товарите.
Какви, според Вас, ще бъдат тенденциите в развитието на транспортните функции в региона?
Развитето ще е в посока на интермодалните транспортни услуги. Бургас е пристанищен център със стратегическо местоположение, с което е свързана както националната транспортна инфраструктура, така и транспортния коридор №8.В града функционира Свободна безмитна зона, има няколко индустриални зони, активно се работи и за развитието на Индустриалния логистичен прак със зелени производства. В тази връзка се надяваме да се увеличи делът на транспортните и логистични услуги по отношение на стоки и товари.
Среща ли дружеството проблеми с кадровото подсигуряване, какви възможности предлага за развитието на млади специалисти и в какви насоки се осъществява сътрудничество с образователни институции?
Към момента нямаме проблеми с намирането на кадри. В последните години констатираме, че трудно се намират кадри с технически специалности. Като пример за това бих посочил специалистите инжинери по подемна техника. През тази година в „Пристанище Бургас“ ЕАД са назначени на нови работни места общо 14 работници, участващи пряко в товаро-разтоварната дейност на дружеството – 11 кранисти и 3 пристанищни работници-механизатори, след успешно преминаване на курсове за професионална квалификация в Центъра за професионално обучение на „Пристанище Бургас“ ЕАД. Нови работни места са открити и за три технически специалисти, съответно на длъжности: „инженер, електроник“, „автомонтьор“ и „машинен оператор, навиване на бубина“. Бяха назначени и двама работници, участващи в програмата „Подкрепа за заетост“ на Агенцията по заетостта на постоянни трудови договори. През Центъра за професионално обучение преминаха курсове 120 наши служители. Сътрудничим си активно с професионалните гимназии в Бургас – ПГЕЕ „Константин Фотинов”, ПГ по Транспорт, Търговската гимназия, Професионална гимназия по морско корабоплаване и риболов, на които предоставяме възможност за учебен стаж и производствена практика. По проект “Ново начало – от образование към заетост” бяха обучени и назначени на трудови договори 25 души. Работим с Бургаския свободен университет, с висшето военноморско училище "Н. Й. Вапцаров", както и с други висши учебни заведения в страната и чужбина. Студентите имат възможност за преминаване на стаж и специализация.