КЗК проверява Uber за нелоялна конкуренция
Повод е писмо на Столична община, в което се изразява загриженост за сигурността на пътниците
~ 2 мин.
Комисията за защита на конкуренцията започна проверка на компанията за превози с автомобил Uber за нелоялна конкуренция спрямо останалите превозвачи в София.
Повод за проучването е писмо от Столичната община, която е изразила загриженост пред антимонополния регулатор за сигурността на пътниците. Фокус на разследването е въвеждането на услугата „UberX“, представляваща алтернатива на стандартния градски транспорт и таксиметров превоз на пътници.
В писмото се посочва, че от информацията е видно, че плащането на услугата не се извършва в брой, а през приложението, като изминатото разстояние се отчита по GPS.
"Столична община счита, че сигурността представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила. Действащата законова и подзаконова нормативна база не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Столична община се обръща към Комисията за становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция", се казва в писмото.
Срокът, в който КЗК трябва да реши има ли нарушение, е три месеца.
Повод за проучването е писмо от Столичната община, която е изразила загриженост пред антимонополния регулатор за сигурността на пътниците. Фокус на разследването е въвеждането на услугата „UberX“, представляваща алтернатива на стандартния градски транспорт и таксиметров превоз на пътници.
В писмото се посочва, че от информацията е видно, че плащането на услугата не се извършва в брой, а през приложението, като изминатото разстояние се отчита по GPS.
"Столична община счита, че сигурността представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна, защото пътникът получава име, снимка и регистрация на автомобила. Действащата законова и подзаконова нормативна база не позволява предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Столична община се обръща към Комисията за становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция", се казва в писмото.
Услугата UberХ се предлага в България от 9 декември 2014 г. и е достъпна чрез мобилното приложение на Uber. Uber e платформа за предоставяне на 'социална мобилност'. Чрез платформата пътници могат да правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място при ниски разходи. От друга страна, тя позволява на шофьорите да установят контакт и да се съгласят да споделят и да си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили за целите на споделеното пътуване.
Позицията на "Автомобилна администрация" обаче е, че в същността си услугата е идентична на таксиметровите превози.
Позицията на "Автомобилна администрация" обаче е, че в същността си услугата е идентична на таксиметровите превози.
Срокът, в който КЗК трябва да реши има ли нарушение, е три месеца.
В платформата в София са регистрирани близо 400 автомобила по данни на компанията.