Над 30% от фирмите за превоз извън страната са нелегални
Най-честите причини за катастрофи с нерегламентирани автобусни превозвачи са умората и липсата на практика на шофьорите, заяви Галя Топалова
Топалова обясни, че лицензираните превозвачи от години алармират за проблема с нелегалните превозвачи, а междувременно хората сами си купуват билети за такива автобуси.
"Все едно, както сте вие и си купувате един микробус и си пускате в интернет обява, че превозвате хора и тръгвате сами с един шофьор на път. За подобна дейност фирмите използват трима шофьори", добави още Топалова, цитирана от "Фокус".
Тя поясни, че е трудно да се определи количеството на нелегалните товари и хора, превозвани от страна на автобусните превозвачи. Според Топалова ДАИ и НАП трябва да засилят присъствието си при нелегалните превозвачи, които превозват хора без билети, както и няколко катастрофи с такива превозвачи в България.
По думите й най-честите причини за катастрофи с нерегламентирани автобусни превозвачи са умората и това, че шофьорите нямат практика. "Те са шофьори - любители, те не са професионалисти", обясни председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи.
Ивайло Константинов, собственик на една от най-големите транспортни фирми заяви, че нелегалните превозвачи са силно рискови и доста по-скъпи. "Законът е категоричен, че има хиляди възможности за установяване на тези нарушения. Като започнем от контрол на самата граница, където пътуващите често се представят като роднини, но винаги би могло да излезе в един разпит каква е истината.
НАП и икономическа полиция много лесно могат да установят, че нелегалните превозвачи са безработни, а реализират по 50 пътувания зад граница", коментира още Константинов.
По думите му две трети от превозите се реализират от нелегални превозвачи, които съсипват бизнеса и подлагат на риск живота и здравето на пътуващите. "Искам да ви кажа, че наяве излизат едно от десет такива произшествия. Съвсем логична е опасността, при положение, че един шофьор често изминава 40 часа път, без да почива", каза още той.
"Нашата последна информация касаеше средно дневно, че 80 микробуса и минивана напускат страната с пътници. Това са две трети от превозите от България за Европа. Останахме 3-4 фирми с по-сериозен обем превози. Колегите просто фалираха", обясни Константинов.