Колко похарчи Швейцария за транспортния си проект на века?
Тунелът Ceneri е с дължина 15.4 километра, а неговото изграждане е поредното инженерно приключение в страната
Швейцария откри своя тунел Cenari, който минава през Алпите и ще играе ключова роля в стратегията на страната за увеличаване на превозите на товари с железопътен транспорт, както и ще увеличи капацитета по оста, свързваща Ротердам с Генуа.
Тунелът е с дължина 15.4 километра, а неговото изграждане струва 3.6 милиарда франка (3.95 милиарда долара). Тази нова жп линия през Алпите е строежът на века за нашата страна, каза президентът на Швейцария Симонета Сомаруга.
Съоръжението свързва градовете Белинцона и Лугано в южната част на страната, предава Bloomberg. Тунелът е с капацитет 170 товарни и 180 пътнически влака на ден и ще подпомогне постигането на задачата на Швейцария да намали камионите и колите в Алпите.
Заедно с 57-километровия тунел при прохода „Готард“, който е най-дългият железопътен тунел в света, Cenari ще спести време и разходи за преминаване през сложния планински маршрут. Проектът е замислен години преди пандемията, но сега това е едно от най-добрите решения. Глобалната здравна криза наруши веригите за доставки, особено маршрутите на камионите. С такъв тунел проблемът може да бъде решен или поне частично – в Швейцария и съседна Италия.
За обществено ползване тунелът ще бъде отворен през декември и тогава пътуването между Цюрих и Милано ще се осъществява за около три часа. Още през 90-те години на миналия век Швейцария реши да намали трансалпийския пътен трафик в опит да защити околната среда. Като че ли обаче усилията на страната не бяха достатъчни. Затова Швейцария си постави задача до 2018 г. през Алпите да преминават по максимум 650 000 камиона. Затова отварянето на тунела Ceneri означава транспортна революция за южния кантон Тичино.