Парите не стигат за магистралата „Русе - Велико Търново“
Индикативната стойност на 132-километровото трасе е близо 1 млрд. лв. без ДДС, но строителните фирми искат много повече
![Парите не стигат за магистралата „Русе - Велико Търново“](/web/files/articles/144993/narrow_image/thumb_1040x585_koritarova.jpg)
Снимка: БТА
Средствата, предвидени за финансирането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“, не стигат за израждането на цялото трасе и за него ще са нужни допълнителни пари. Това каза служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова по време на парламентарния контрол в петък.
По думите ѝ допълнителен финансов ресурс може да дойде от държавния бюджет или друг източник за финансиране. Разчетите на Агенция пътна инфраструктура показват, че финансовата помощ, за която се кандидатства по програмата "Транспортна свързаност", няма да са достатъчни и затова се предвижда и в прогнозата за бюджет 2025 – 2027 г. да бъдат заложени средствата, които са необходими към момента по разчетите за довършване на магистралата „Русе – Велико Търново“.
Двата лота от магистралата са включени в програма „Транспортна свързаност" 2021 – 2027 г., а освен това над 300 млн. лв. са предвидени в бюджета за 2024 г.
Строителството на автомагистралата между Русе и Велико Търново започна тази пролет, като тя е разделена на три лота и ще бъде с обща дължина 132 км. Първият е Русе – Бяла, вторият е обхода на град Бяла, а третият е между Бяла и Велико Търново. Първоначално работа се започна по 7.9 километра от лота при обхода на Бяла.
Обществената поръчка за първите два бе стартирана още през 2020 г., но изпълнители бяха избрани едва през 2022 г.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително я надхвърлят. Въпреки че двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, инженерингът на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв., т.е. километър ще струва около 20 млн. лв.
Именно високите цени бяха повод за спор по времето на кабинета "Петков". Тогава регионалният министър Гроздан Караджов бе обвинен от бившия премиер Кирил Петков, че е процедирал с отварянето на ценовите оферти. Петков поиска проверка от Държавната финансова инспекция (АДФИ), която впоследствие обаче не откри никакви нарушения в поръчката.
Служебният кабинет обяви магистралата за национален обект и през ноември двата договора с изпълнителите бяха официално подписани. В началото на годината властта плати 175 млн. лв. аванс, за да започне проектирането.
Изпълнител на участъка Русе – Бяла е ДЗЗД „Хемус-16320“, с партньори в обединението: „Инфра Експерт“ АД, „Автомагистрали – Черно море“ АД, „Пътинженерингстрой-Т“ ЕАД и „Трансконсулт-22“ ЕООД. Дължината на участъка е 40 км, като срокът за строителството му е над 5 години и 8 месеца.
Изпълнител на обхода на Бяла е ДЗЗД „АМ Русе Търново“, с партньори в обединението: „Европейски пътища“ АД, „Грома Холд“ ЕООД, „Водно строителство – Благоевград“ АД, „Автомагистрали Хемус“ АД и „Пътпроект 2000“ ООД. Дължината на участъка е 35.4 км., като срокът за изпълнение е около 5 години.