Средната заплата в dm е над 1200 лв.
Ще вложим 6 млн. лв. и ще отворим 10 нови магазина през следващата година, планират от веригата
Анна Драганова:
Анна Драганова е ръководител "Администрация и покупки" и прокурист в dm България. Започва работа в компанията през 2008 г. и допринася много за развитието й. Има богат опит в търговията на дребно. Завършила е висше икономическо образование в УНСС и има следдипломна квалификация по "Маркетинг и бизнес администрация".
Госпожо Драганова, dm вече има 64 магазина в 24 български града. Планирате ли отварянето на нови през следващата финансова година? Къде да ги очакваме?
Планираме да запазим темпа на растеж, който имаме и до момента – да отваряме между 8 и 10 магазина на година. Концентрираме се в по-големите градове с население над 50 хил. души, както и в такива, където все още няма наши обекти. Планираме да отворим магазини във всички областни градове. През следващата година предстои да отворим първия ни филиал в Разград.
Какво е значението на локацията при изграждането на вашите обекти?
Както при всеки търговец, и при нас локацията има голямо значение. Стараем се да навлизаме на централни търговски улици и в търговски центрове. В Ловеч и Монтана например обектите ни са в центъра на града.
Какви са планираните инвестиции за предстоящата финансова година?
Инвестициите ще бъдат основно в развитието на магазинната мрежа – изграждане на нови и обновяване на вече съществуващите ни обекти. Модернизираме дизайна и вътрешното пространство в магазините ни, до 3 години всички наши обекти в България ще отговарят на новите изисквания. Във всичко това планираме да вложим 5,5-6 млн. лева през следващата финансова година.
Започвате разширяване и на логистичния ви център. Какви са плановете за него?
Логистичният център ще се разшири двойно. В момента площта му е 4500 кв. м, планираме да го увеличим с още 5000 кв. м. Смятаме да разкрием и 50 нови работни места, с което служителите ни в него ще станат над 110.
Какви работни позиции предлага компанията, каква е необходимата квалификация и търсите ли нови служители?
Търсим кадри най-вече в магазинната ни мрежа. Служителите там са мултифункционални и с широк спектър отговорности. При нас липсва тясната специализация, която е налице в магазините за хранителни стоки например. В логистичния ни център търсим служители, които да извършват прием и товаро-разтоварваща дейност на стоката, организация на доставките и т.н. В централния ни офис екипът е почти оформен и ще наемем само няколко души.
Каква е средната работна заплата на служителите в dm?
Средната заплата в компанията е над 1200 лева, в магазинната мрежа е малко по-ниска.
Какво кариерно развитие предлагате на служителите ви? Организирате ли обучения?
Обученията ни са насочени главно към работещите в магазините. Много е важно те да познават добре продуктите, които предлагаме. Обучаваме ги и във високи стандарти за обслужване на клиентите.
Една от ключовите ни инициативи е наскоро стартиралата специализация dm дрогерист – вътрешно обучение по дрогерийни познания. Тя ще бъде развивана в обектите ни в цяла Европа.
Даваме възможност на служителите ни да преминават в различни отдели на компанията. Това е практика, която насърчаваме в dm. Всяко подобно действие е свързано със съответното професионално обучение.
Нерядко ръководни кадри в магазинната мрежа стават част от администрацията. Конкурсите за нови работни места задължително първо се пускат вътре в компанията. Ако не разполагаме с подходящите кадри, едва тогава търсим външни специалисти.
Смятате ли, че българинът харчи повече в сравнение с миналата година?
Средната покупка при нас се покачва. Българинът определено харчи повече, а вътрешното потребление постепенно се раздвижва, което е позитивна тенденция.
Как се развиват собствените Ви марки? Повишава ли се интересът на клиентите към тях?
Клиентите проявяват все по-голям интерес към собствените ни марки – всеки пети продукт, който продаваме, е от наша марка. Същото важи и за нишовите продукти, тъй като са по-специфични и интересни. Серията ни био храни dm bio е много популярна и се радва на все по-голямо внимание от клиентите ни.