Vivacom единствена от телекомите увеличи разходите за реклама в кризата
Рекламата е сред първите пера в бюджета, коите фирмите режат в момент на криза
Единствено Vivacom от трите водещите телеком оператора в България е увеличила разходите си за реклама през първите шест месеца на 2020 г., когато страната и светът бяха ударени от коронакризата. Междувременно конкурентите A1 и Telenor са свили бюджетите си по това направление, става ясно още от доклада на Nielsen, изготвен съвместно с Български национален панел.
Проучването разглежда инвестициите за реклама в телевизия, радио и преса за периода януари-юли. От мониторинга на изследователската агенция личи, че Vivacom е инвестирала най-много средства за тези шест месеца – малко над 8 млн. лв., което е с 18% повече спрямо същия период на предходната 2019 г.
За сравнение, другите два оператора у нас отбелязват спад на разходите си за реклама през разглеждания период. По-драстичен той е при Telenor (-46%), докато при A1 е в рамките на 18%, показват данните на Nielsen.
Реклама по време на криза
Анализът на чешката изследователска компания идва на фона на създалата се безпрецедентна ситуация около COVID-19, която нанесе огромни щети за глобалната икономика. Историята показва, че в моменти на криза фирмите най-често орязват първо бюджета си за маркетинг и реклама.
Cпopeд глoбaлнo пpoyчвaнe нa Cвeтoвнaтa фeдepaция нa peĸлaмoдaтeлитe (CФP), част от ĸoятo е и Бългapcĸaтa acoциaция нa peĸлaмoдaтeлитe (БAP), oĸoлo 2/3 oт aнĸeтиpaните от тях ĸoмпaнии ca пpoмeнили мapĸeтингoвия cи пoдxoд, зa дa пocpeщнaт нoвaтa peaлнocт.
Светлина върху тенденциите пред комyниĸaциoннaтa индycтpия в Цeнтpaлнa и Изтoчнa Eвpoпa (ЦИE) неотдавна хвърли и скорошният доклад на aгeнциитe Unіtеd Раrtnеrѕ и Πpoгpec Koнcyлт. Според анализа коронакризата нанася тежък удар не само на туризма и транспорта, но и на медиите, РR и мapĸeтинг aгeнциитe, ĸoитo ca пpяĸo зaвиcими oт cъcтoяниeтo нa дpyгитe бизнecи. Заради сътресенията играчите от сектора очакват спад на приходите си между 10 и 50%, показа проучването.
Редица експерти обаче са на мнение, че инвестициите в реклама в момент на криза са дори още по-важни за бизнеса, ако той иска – и все пак има сили – да просперира.