Възходът на карго полетите и „залезът“ на пътническите
Карго полетите ще са единствената надежда на компаниите поне през тази година, казват експерти
Товарните самолети обикновено не са толкова атрактивни, колкото пътническите. Не такава е ситуацията по време на глобална пандемия, заради която международните полети бяха занулени, хората принудени да останат по домовете си, а авиокомпаниите едва „връзваха двата края“. В този момент по-популярни и конкурентноспособни се оказват карго самолетите.
Заземените пътнически самолети и увеличеното търсене на медицински консумативи обаче повиши цените на товарните превози. Тарифите за Северна Америка от Хонконг нарастват с почти 70% от началото на януари.
„Карго полетите ще са единствената надежда на компаниите поне през тази година. Това, че границите са затворени и хората не могат да пътуват, не означава, че са престанали да пазаруват“, казва Кюнг анализатор в Shinyoung Securities Co. в Сеул, цитиран от Bloomberg.
Видът от стоки, които се придвижват по въздушните коридори също се променят с развитието на пандемията. Маските и ръкавиците вече отстъпиха място на компютрите и частите за тях. След като бъде открита ваксина срещу коронавируса милиони дози от нея ще трябва да достигнат до различни точки в света, което ще доведе до това карго самолетите да започнат да прекарват основно ваксини.
„Огромен обем от големи и леки товари като ръкавици и медицински изделия бяха прекарани през последните няколко месеца до Китай. Дори се забелязваше някои от пътническите авиокомпании да поставят товари на местата на пътниците“, обяснява Ник МакГлин, ръководител на товарната мрежа Qantas.
Тези времена отминаха и сега Qantas превозва пресни продукти от Австралия в Азия, включително „значителни количества“ риба тон за Япония и коралова пъстърва за Хонконг, каза той. По маршрутите обратно до Австралия доминират медицински консумативи, авточасти и електроника, както и компоненти за минното оборудване на Caterpillar Inc. от САЩ
Междувременно American Airlines Group Inc. възобнови услугите си само за товари след 35-годишна пауза. През септември тя очаква да изпълни над 1000 самолетни карго полета до 32 дестинации в Латинска Америка, Европа и Азия.
В Азия бюджетната компания Scoot миналия месец премахна пътническите седалки от един от своите Airbus SE A320, за да освободи повече пространство за товари.
Emirates, четвъртият по големина товарен превозвач в света след Federal Express Corp., Qatar Airways и United Parcel Service Inc., заяви, че „е реагирал много бързо на ситуацията“, като разшири своята товарна мрежа до около 50 дестинации до началото на април, 75 до средата на май и 100 до началото на юли.
Това не означава, че авиацията е в най-добрите си времена и не страда заради коронакризата, напротив. Масово превозвачите съкращават персонал в опит да компенсират загубите си.
Докато товарните операции на Deutsche Lufthansa AG допринесоха за отчитането на рекордните 299 млн. евро оперативната печалба на групата през второто тримесечие, по-широката група Lufthansa претърпя огромна загуба от 1.7 млрд. евро оперативна загуба за тримесечието.