Само за 8 евро на електромобил: Секторът може да даде тласък на зелената стомана
Европа ще може да произвежда до 172 мегатона нисковъглеродна стомана годишно
Стоманата, произведена със зелен водород и електродъгови пещи или произведена от скрап, може да намали емисиите на CO 2 от производството на автомобили в Европа с 6.9 мегатона през 2030 г., показва нов анализ. Това е еквивалентно на избягване на годишните емисии на 3.5 милиона автомобили с изкопаеми горива.
Преминаването към 40% зелена стомана ще добави само 57 евро към цената на електрическо превозно средство през 2030 г., според анализа на Transport & Environment (T&E) въз основа на ново проучване на консултантската компания Ricardo.
Преминаването към 100% зелена стомана до 2040 г. ще струва само 8 евро — в сравнение с използването на конвенционална стомана — поради цените на CO2 , както и намаляващите разходи за производство на екологична стомана. Но осигуряването на милиарди евро инвестиции, необходими за производството на нисковъглеродна стомана, ще зависи в голяма степен от наличието на надежден изходящ пазар за производителите.
Автомобилният сектор е в много добра позиция да създаде това търсене, тъй като в момента консумира 17% от стоманата в ЕС. T&E призова законодателите да помогнат за създаването на водещ пазар за зелена стомана в Европа, като поставят цели на производителите на автомобили да използват все по-голямо количество от нея в нови автомобили от 2030 г.
За по-малко от смяна на гуми Европа може да изгради зелена стоманена индустрия. Допълнителните разходи ще бъдат незначителни и след време ще бъде по-евтино от обикновената стомана. Но първо се нуждаем от законодатели, за да започнем преминаването към нисковъглеродна стомана в автомобилната индустрия“, коментира Алекс Кейнс, мениджър политика за автомобили в T&E.
Докладът установява, че Европа ще може да произвежда до 172 мегатона нисковъглеродна стомана годишно до 2030 г., въз основа на проследяването на производствените съобщения от Ricardo. Това ще бъде повече от достатъчно, за да отговори на общото търсене на стомана от автомобилния сектор, който е изразходвал 36 мегатона през 2022 г.
"Сравнително високата стойност на автомобилите, особено премиум марките, означава, че автомобилната индустрия може да поеме краткосрочната зелена премия на нисковъглеродната стомана“, добави Кейнс.