Роботакситата в Китай вече са реална заплаха за работата на шофьорите
Автономните автомобили за обществен превоз стават все по-популярни сред китайците
Роботикситата в Китай започват да набират популярност сред потребителите, но в същото време разтърсват пазара на таксиметрови услуги. Шофьорите са притеснени да не загубят работата си в резултат на нарастващата конкуренция от автономните автомобили, пише CNBC.
Точно като Cruise на GM и Waymo на Alphabet пуснаха таксита без шофьор в Сан Франциско и Финикс, Аризона, местните китайски правителства от Пекин до Гуанджоу позволиха на местни играчи да изпълняват пътувания с роботиксита.
Тази седмица нарастващата известност на роботаксита в Китай започна да се налага дори в социалните медии.
От четвъртък сутринта видеоклиповете с хора, пътуващи с напълно автономно такси, са 12-тата най-популярна тема в Douyin, китайската версия на TikTok.
Роботакситата на Baidu
Роботакси звеното Apollo Go на Baidu стана един от 10-те най-актуални хаштага в платформата за социални медии Weibo в сряда след съобщения за бързо възприемане от потребителите в град Ухан.
Компанията започна да работи с напълно безпилотни превозни средства в определени райони на Ухан, 24/7 през март.
Това е най-големият оперативен регион за Apollo Go – един от най-големите робототакси оператори в Китай. Компанията разполага с повече от 500 роботиксита в града и планира да ги увеличи до 1000 до края на годината.
Baidu отказа коментар за CNBC.
Повишеното внимание към роботакситата идва, тъй като в големите китайски градове се увеличава използването им, докато някои по-малки градове ограничиха приложенията за повикване на такива коли.
Най-популярните публикации в социалните медии в сряда бързо нараснаха след информацията за тестове на роботикситата в Ухан, предсказвайки предстоящо разпространение на услугата в цялата страна и раждайки хаштагове като: „Крадат ли колите без водач купите с ориз на хората.“ Това е според превод на CNBC от китайски.
В социалните медии обиколи и призив от края на юни на таксиметрова компания в Ухан, която иска намаляване на данъците и повече ограничения за роботакситата на Apollo Go, както и на броя на колите на повикване.
CNBC не успя да провери независимо документа, в който се твърди, че на таксиметровата компания е спряла да оперира четири от своите автопарка с общо 159 автомобила от април поради спад на приходите.
Растежът на заплатите в Китай като цяло се забави от около 10% годишно преди пандемията до 4% през последните години, според анализ на Goldman Sachs, публикуван миналия месец. Темпото се подобри до 5.6% растеж на годишна база през първото тримесечие.
Желаещите да са таксиметрови шофьори растат
Междувременно нарастването на броя на новите компании и шофьорите на автомобили накара някои местни власти да ограничат индустрията.
Град Гуюан в автономния регион Нинся обяви на 12 май преустанови онлайн повикванията на превози.
„Пазарът на таксита в нашия град вече е наситен“, се казва в съобщението на китайски, преведено от CNBC.
Отделно, югозападният град Гуейанг спря да издава нови лицензи за превози през първото полугодие. В съобщението се казва, че властите са успели да премахнат някои фирми и автомобили, които не отговарят на изискванията.
Според Министерството на транспорта в Китай има повече от 7 милиона регистрирани шофьори на таксита към края на май.
Това е приблизително два пъти повече в сравнение с 3.51 милиона шофьори, отчетени към юли 2021 г., и 570 000 повече шофьори, отколкото министерството отчете към ноември 2023 г.
За сравнение, в САЩ е имало близо 400 000 таксиметрови шофьори през 2022 г., според последните налични данни от Бюрото по трудова статистика.
Броят на компаниите за организиране на превози в Китай също се е увеличил – от 241 през 2021 г. на 351 през май тази година, според Министерството на транспорта.
Китай продължава да залага на роботиксита
Множество китайски министерства през януари пуснаха план за насърчаване на автономни автомобили, включително тестове на най-малко 200 нискоскоростни безпилотни превозни средства във всеки пилотен регион. Миналата седмица същите власти публикуваха списък с 20 първоначални пилотни града, включително Пекин, Шанхай, Чунцин и Ухан.
Тези градове вече позволиха на операторите на роботиксита да тестват автомобили в крайградските зони.
Пекин през ноември 2021 г. започна да разрешава на Apollo Go и стартъпа Pony.ai да събират такси за пътувания с шофьор в роботакси.
Миналата година град Пекин позволи на операторите да премахнат шофьорите от няколко от превозните средства. Градът миналия месец публикува проектоправила, които възлагат отговорността за нарушение на правилата за движение на роботикси върху собственика и мениджъра на автомобила, ако няма шофьор в него.
Понастоящем обществените пътувания са субсидирани и броят на превозните средства по пътищата все още е много по-малък от този на традиционните таксита.
Приложението Apollo Go показа в четвъртък, че 45-минутно пътуване с роботикси от летище Daxing до южно предградие на Пекин ще бъде напълно субсидирано – цялата цена от 193.84 юана (26.66 долара) беше отменена. Приложението също така показа, че 16-минутно пътуване с роботикси в това предградие на Пекин ще струва 10.36 юана, около половината от цената от 20 юана, посочена от приложенията за повикване.
Главният изпълнителен директор на Baidu Робин Ли каза на инвеститорите през май, че повече от 70% от пътуванията с роботиксита Apollo Go през април са били изцяло без водач. Той прогнозира, че този дял ще достигне 100% през следващите тримесечия и ще позволи на Apollo Go да излезе на печалба първо в Ухан.
Градът е столица на провинция Хубей, която обяви в статия от 1 юни, че полага усилия да стане първият в света град за автономно шофиране.
Току-що получих шофьорската си книжка... и вече има автомобили без шофьор? Какъв беше смисълът да се явя на теста?“, казва китайски шофьор.
„В краткосрочен план няма начин автономното шофиране да замени шофьорите“, се казва в отговора на правителството на Хубей.