Защо световните брандове все по-често си партнират с малки хотели?
Промените в икономическата среда накараха много от световните брандове да преосмислят сътрудничеството си с местни хотели
Независимите хотелиери и гигантските световни вериги все по-често се свързват с договори за франчайзинг, тъй като високите лихвени проценти удариха хотелиерската индустрия в глобален мащаб забавиха строителството на нови места за настаняване.
За големите вериги новите договори за франчайзинг, сключени в резултат на преобразуване, радват инвеститорите, тъй като дават възможност за отварянето на нови хотели в краткосрочен план. В същото време независимите частни места за настаняване обичат да преминават към франчайз споразумения, защото това им дава по-голям достъп до потенциални резервации и по-евтино финансиране от кредиторите.
Исторически погледнато, глобалните конверсии са довели до 10-20% от заетостта на стаите, влизащи в системата, а днес вероятно този процент е близо до 40“, казва Патрик Шолс, капиталов анализатор на Truist, пред Reuters.
Световни брандове
За базираната в САЩ компания Marriott International конверсиите през 2023 г. носят 40% от органичните записвания на стаи, което е двойно повече от 20% година по-рано. Половината от новооткритите хотели на базираната във Франция Accor през миналата година също са били чрез подобни конверсии. Тази тенденция е в сила за цялата индустрия.
„В условия, в които дълговите пазари за ново строителство са донякъде свити, значението на конверсиите се повишава“, коментира главният изпълнителен директор на Marriott Антъни Капуано по време на разговор с инвеститорите по-рано тази година.
Хотелиерите като цяло се възползваха от бума на пътуванията след отминаването на пандемията. Икономическото възстановяване обаче дойде с по-високи лихвени проценти, което усложни живота на по-малките оператори, които разчитат на капиталови заеми за финансиране на дейността си.
През 2023 г. са били открити приблизително 1980 хотела, което е по-малко от 2730 през 2019 г., според данни на компанията за проучване на развитието на хотелиерството Lodging Econometrics.
Достъпът до финансиране на хотели, особено в Южна Америка, в момента е ограничен, тъй като много от тях срещнаха затруднения при покриването на дълговете си по време на пандемията“, казва Фернанда Л'Хопитал, директор на отдела за консултации и оценки за Южна Америка в консултантската компания за HVS.
„В същото време едно място за настаняване под световен бранд може да бъде много по-работещо за собственици, на които им се налага да рефинансират заеми или са изправени пред „стена от падежи“, отложени по време на пандемията”, добавя Робин Фарли, капиталов анализатор от UBS.
„Меки“ брандове
Големите оператори пускат „меки“ конверсионни брандове, целящи да привлекат независимите собственици. Пример за такъв бранд е веригата Spark на Hilton, обявена през януари 2023 г. За по-малките оператори преобразуването на техните места за настаняване им дава достъп до гости, които разчитат изключително на програмите за лоялност на големите вериги, за да резервират стаи.
„Никога нямаше да направим конверсията, ако не бяха Hilton“, казва Лу Кариер, главен изпълнителен директор на Distinctive Hospitality Group, която откри първия хотел Spark в Кънектикът. „През първите два месеца над 45% от гостите на този хотел бяха членове на Hilton Honors. За мен това беше забележително“.
Приходите на Hilton от франчайз и лицензионни такси са се увеличили с 14,6% на годишна база през 2023 г. и с 38,5% през 2022 г., докато тези на Marriott - с 13% през 2023 г. и с 40% през 2022 г.