4 години след аварията отходната тръба във Варненското езеро ще бъде закопана
Проектът за удълбочаване на пристанището на стойност над 400 млн. лв. най-после ще може да продължи
Дългогодишната драма с отходната тръба във Варненското езеро, която пречи на проекта за удълбочаване на пристанището, започва да се разплита. За да бъде поправена грешка, която доведе до авария преди 4 години и вече струва над 30 млн. лв., новият опит за вкопаването на тръбата започна в сряда. Дейностите ще продължат до края на годината.
Полагането на новия тръбопровод във Варненското езеро ще реши окончателно проблема с безопасния пренос на отпадни води. През годините станахме свидетели на редица инциденти, свързани със спукването на тръбопровода и изтичането на отпадни води“, коментира кметът на града Благомир Коцев, цитиран от пресцентъра на общината.
Той допълва, че този път тръбата е по-висок клас, ще бъде положена по-дълбоко и ще бъде добре защитена от механични увреждания.
Всъщност въпросната тръба е положена по дъното през 2009 г. и за това тогава са платени 10 млн. лв. Последващите сега дейности, за да бъде поправена грешката, че още тогава не е била вкопана под дъното, ще струват около 22 млн. лв. Равносметката - първоначалните дейности по проекта са оскъпени двойно и ще бъдат платени от държавния бюджет.
Защо една тръба създаде такъв проблем?
През 2019 – 2020 г. тръбопроводът бива ударен от котви и от неизвестен кораб, което довежда до разлив на отходни води в езерото. Именно тогава става ясно, че още при полагането му през 2009 г. е трябвало да бъде вкопан под дъното на езерото. Той обаче е положен върху него, незащитен от инциденти.
За тази обаче „половинчата“ работа са платени около 10 млн. лв., като по-голям процент от сумата е осигурена от програма ИСПА. Строителните работи са извършени от гръцка компания, избрана чрез обществена поръчка. Предназначението на тръбопровода е да отвежда отпадните води на няколко варненски квартала и вилни зони в района.
Докато тогавашната местна власт (тогава кмет на Варна е Иван Портних от ГЕРБ) се чуди как да закърпи авариралото съоръжение, през 2020 г. започва проектът на държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) за удълбочаване на канал 1 и 2 от пристанище Варна, така че да може да минават по-големи кораби.
Той е на стойност над 400 млн. лв. и по-късно се оказва, че е изпълняван чрез инхаус поръчка, при която ДППИ е възложило дейностите на държавното предприятие „Транспортно строителство и възстановяване“ (ТСВ), а то пък от своя страна – на подизпълнители.
Междувременно докато тече драгирането, въпросната проблемна тръба е поправена, но остава да лежи на дъното на езерото. Няколко години институциите си прехвърлят топката относно това откъде трябва да дойдат новите средства за вкопаването ѝ.
През 2023 г. става ясно, че тръбата пречи, за да бъде довършено удълбочаването на пристанищните канали. Бившият транспортен министър Христо Алексиев обяви пред депутати, че министерството води активна комуникация с община Варна и е коментирано тя да поеме финансовия ангажимент, а ДППИ да извърши вдълбаването на тръбата, „за да има ефект от похарчените средства там“.
Малко след това обаче общината решава, че ще търси парите от Министерство на регионалното развитие (МРРБ). В края на 2023 г. е обявена обществена поръчка за избор на изпълнител за новото вкопаване на тръбата. Развръзката дойде през април тази година, когато стана ясно, че дейностите са включени в новия общински списък с проекти към държавния бюджет.
Новите по-скъпи дейности
Новите дейности ще струват около 22 млн. лв., обяви кметът на Варна в сряда. Проектът предвижда общата дължина на подменения тръбопровод да бъде около 820 метра. Тръбата вече е доставена и се заварява на място. Тя е изработена от полиетилен с висока плътност и има значително по-добри механични показатели в сравнение с авариралата.
Започнали сме действия за локализиране на местата, където трябва да се откачи компрометираната тръба и да се подготви място за свързването на новия участък“, каза инж. Илия Стойчев, мениджър „Водолазна дейност“ във фирмата изпълнител „Хидроремонт ИГ“ ООД.
По негови данни, тръбопроводът с диаметър Ф500 ще бъде поставен на 22 метра под водното ниво и вкопан на 4 метра под нивото на дъното. Ще бъде поставена обратна засипка върху съоръжението, така че да няма възможност ново компрометиране на участъка, както е станало в миналото.
Кметът Коцев поясни, че съоръжението ще бъде защитено с допълнително покритие на определени участъци, като насипи и бетонни кофражи, така че да не може да бъде ударено от преминаващите плавателни съдове.
Още в началото на месец август са започнали изкопните дейности на дъното на езерото във фарватера (път за плавателни средства) на Канал 1. Към момента са драгирани около 24 – 25 хиляди кубични метра или около 1/3 от подводния изкоп (общо 76 хиляди кубични метра). В изпълнението на проекта са ангажирани общо около 60 служители наземен, морски и подводен екипаж.
Общата продължителност на проекта ще бъде около 8 месеца, като от фирмата предвиждат 80% от дейностите да бъдат извършени до края на 2024 г.
Обвинение срещу бившия кмет
Заради аварията и замърсяването на езерото бившият кмет на Варна Иван Портних бе обвинен в безстопанственост. Досъдебно производство бе образувано от Окръжната прокуратура във Варна през юни 2020 г. Тогава прокуратурата откри данни за документно престъпление с цел присвояване на средства от фондовете на ЕС, за престъпление по служба, за безстопанственост, както и за екологично престъпление.
Обвинения бяха повдигнати в края на 2022 г. "Сега" съобщава, че преди два месеца местният окръжен съд е върнал на прокуратурата за втори път обвинителния акт. Практически за първоначалното възлагане и (не)изпълнение отговорен е тогавашният екоминистър Джевдет Чакъров, пише медията. С обвинения са и две технически лица. Материалите за тях бяха пратени на администрацията на европейските делегирани прокурори.