Засега всичко е розово около новите ядрени мощности в АЕЦ „Козлодуй“
И макар оптимизмът около точните срокове и бюджет да е голям, опитът по света показва, че почти няма ядрен проект, който да е завършен навреме
България смело върви към изграждането на един от най-големите си енергийни проекти – новите ядрени блокове в АЕЦ „Козлодуй“. И ако само допреди няколко години все още се говореше за АЕЦ „Белене“, то ядрените ни мечти бързо се изместиха към реализацията на 7 и 8 блок.
Преди близо година Народното събрание взе решение за предприемане на действия по изграждането им, а този понеделник ще бъде подписан договор за инженеринг между „АЕЦ Козлодуй – Нови мощности“, Hyundai Engineering и Westinghouse Electric. Документът беше определен от служебния енергиен министър Владимир Малинов като ключова стъпка за ядрения проект, тъй като трябва да отговори на важните въпроси – колко ще струва, съответно каква ще е цената на тока от него и кога ще е готов.
Темата беше във фокуса на Корейско-български енергиен форум, организиран от Атлантическият клуб в България, Корейската агенция за насърчаване на търговията и инвестициите (KOTRA) и Посолството на Република Корея в България в София.
Ядрените блокове ще се изграждат по американска технология на „Уестингхаус“ AP1000, а със строежа им беше избрана да се заеме корейската Hyundai Engineering.
Според Малинов именно готовността на Hyundai и Westinghouse да работят съвместно и да предоставят интегрирана услуга – „до ключ“ – е гаранция за успешна реализация на проекта в заложените срокове и бюджет. По план 7-и блок трябва да влезе в експлоатация 2032 г.
И макар оптимизмът около точните срокове и бюджет да е голям, опитът по света показва, че почти няма ядрен проект, който да е завършен навреме и да не е надвишил първоначалната си стойност, тъй като това са дълги и скъпи съоръжения.
По тази причина и в началото на годината Народно събрание прие пътна карта, по която да върви времево изграждането на новите мощности. По нея инженеринговият договор трябваше да бъде подписан през юли, но се случва през ноември като Малинов защити забавянето с това, че „сега е по-издържан“.
От Hyundai също потвърдиха, че проектът няма да надхвърли цената си и няма да има забавяне.
Имайки предвид нестабилната политическа ситуация в страната последните години и вероятността тя да продължи, със сигурност може да очакваме още закъснения, тъй като за взимането на окончателно инвестиционно решение се изисква решение на Народното събрание. То от своя страна пък е ключово за финансирането на новите блокове, което все още не е ясно откъде ще дойде.
По единствените данни за цената, изнесени през февруари от бившия енергиен министър Румен Радев, 7 и 8 блок ще струват на България около 25 млрд. лв.
Очакванията на проектната компания „АЕЦ Козлодуй – Нови мощности“ също са, че проектът ще приключи успешно. Според изпълнителния ѝ директор Петьо Иванов проектът „е важен с оглед геополитическата ориентация и ще затвърди нашите решения за години наред“.
Розовият нюанс на изказванията за новите ядрени мощности обаче губи блясъка си, ако си спомним за предишната ядрена амбиция – АЕЦ „Белене“, която така и не се сбъдна. С годините проектът се превърна в история за зависимости и корупция на много висока цена и безславен край.
Мненията дали новите ядрени мощности са необходими на България са различни и опасенията на експерти в областта са, че проектът ще последва съдбата на предшественика си.