България или Северна Македония: Коя държава ще изгради жп тунела „Деве баир“?
Страните са се договорили тунелното съоръжение да бъде изградено от един изпълнител
Стратегическият транспортен коридор номер 8 продължава да бъде повод за срещи между България и Северна Македония. По всичко личи, че дебатът в следващите месеци ще бъде основно съсредоточен върху това коя държава да довърши жп тунела „Деве баир“, така че да бъде осигурено трансграничното продължение на участъка от гара Гюешево до Крива паланка (Северна Македония).
От провела се поредна среща, този път в София, става ясно, че страните са се договорили тунелното съоръжение да бъде изградено от един изпълнител. До заключението, за което съобщава Министерство на транспорта, се е стигнало след анализ на техническите възможности и оценка на рисковете.
Големият въпрос е обаче коя страна ще доизгради тунела. От прессъобщението става ясно, че това ще бъде решено след последващи разговори с потенциални финансиращи институции. На срещата са присъствали представители на Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка.
Представителите на ЕИБ и ЕБВР изразиха подкрепата си за това техническо решение и готовността си да съдействат при подготовката и провеждането на тръжната процедура. Коя от страните ще проведе обществената поръчка за изпълнител на тунелното съоръжение, ще бъде решено на последващи разговори с потенциални финансиращи институции.“
В прессъобщението се посочва още, че двете страни са постигнали съгласие по технически параметри при изграждането на жп коридора, но не се споменават повече подробности.
Припомняме, че коридор номер 8 е стратегически за НАТО и за Европейския съюз, особено след войната в Украйна, тъй като се разглежда като маршрут за доставки и военно оборудване. Коридорът води началото си от пристанище Бари в Италия и стига до българските пристанища във Варна и Бургас.
Около 315 километра от него преминават през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България).
В миналото е взето решение връзката да бъде между Гюешево и Крива Паланка (Р. Северна Македония), като за тази цел трябва да бъде изграден граничен тунел с обща дължина 2 368 м, от които 1 194 м са на територията на България. Строителството на тунела от българска страна е започнало през 1941 г. Напълно завършени са 550 м от него. След 1943 г. строителството е преустановено, като облицованата част е била отделена с тухлена стена от прокопаните галерии и дълго време е използвана за складово помещение.
Само преди няколко седмици стана ясно, че строителството на липсващата железопътна връзка на българска територия - от гара Гюешево до входа на трансграничния тунел „Деве баир“ - може да започне през 2026 г. Това се случи, след като преди месеци Северна Македония заяви, че не вижда смисъл от изграждането на коридора и иска да пренасочи средства към коридор номер 10.