Българите изхарчиха 8 млрд. лв. с карти Visa
Транзакциите в Европа за пръв път прескочиха 1 трлн. евро
Близо 8 млрд. лв. са похарчили българите, които притежават дебитни и кредитни карти Visa през 12-те месеца приключващи на 30 септември 2012 г. Изнесените днес финансови резултати на картовия оператор сочат, че в периода септември 2011-септември 2012 г. общият обем на средствата изхарчени с карти Visa, издадени от български финансови институции, се увеличава с 22% на годишна база до 4.05 млрд. евро (7.92 млрд. лв. според фиксирания курс на БНБ).
Никос Кабанопулос, генерален директор на Visa Европа за България, Гърция и Кипър не успя да даде точни данни колко са парите изхарчени през последното тримесечие на миналата година (октомври-декември). Само каза, че това традиционно е силен период при разплащанията с карти. Една от причините са и празниците около Коледа и Нова година в този период.
Изхарчените средства при търговци с български карти Visa нарастват с 27% на годишна база до 906 млн. евро за разглеждания период. Транзакциите, извършени на POS терминали се увеличават с 33.4% на годишна база до 23 млн. броя. Постигнатият ръст се дължи на все по-активната употреба на дебитни карти. "Бизнесът на Visa е преди всичко с дебитни карти. Транзакциите при търговци с тях достигат 580 млн. евро, като се повишават с 35% на годишна база", поясни Красимира Райчева, мениджър на Visa Европа за България. Броят на POS транзакциите с дебитни карти се покачва с 38% до 16.7 млн. броя.
Средствата, похарчени с дебитни карти Visa в търговската мрежа в Европа, за първи път надвишават 1 трлн. евро. Картодържателите на Visa са изхарчили общо 1.3 трлн. евро в търговски обекти - ръст от 8%. "През последните 6 години инвестирахме над 1 млрд. евро в различни платформи", коментира Никос Кабанопулос. Очакванията му са през 2013 г. безконтактните плащания да се увеличат 4 пъти, а издадените безконтактни карти да достигнат 70 млн. в цяла Европа.
"Фокусът през 2013 г. ще е популяризиране на безконтактните плащания", потвърди и Красимира Райчева. По думите й компанията ще се стреми да популяризира още мобилните и т. нар. P2P плащания - чрез тях могат да се превеждат пари на познат ако му знаем номера на банковата карта или само телефонния номер. "Целта ни е да достигнем и до малките търговци, в по-малките градове. Плащането с банкови карти изсветлява икономиката и достигането до повече търговци е начин да се борим със сивата икономика", каза още Райчева.