Ремонтите по два тунела на магистрала „Хемус“ спират за лятото (галерия)
През есента ще започне основният ремонт на другата част от „Топли дол“ и „Правешки ханове“ – в посока София
В петък, около обяд, Агенция „Пътна инфраструктура“ ще пусне движението в тръбите в посока Варна на тунелите „Топли дол“ и „Правешки ханове“ на магистрала „Хемус“. С това на практика почти приключва основният ремонт в тази част от съоръженията, който започна през ноември миналата година. Предстои обаче да започнат ремонтите в тръбите в посока София, които са планирани за есента.
От АПИ казват, че отново наесен ще бъдат довършени някои дейности в тръбите за Варна, свързани с вентилационната система, електрозахранването, адаптивното осветление, светофари, управляеми пътни знаци, видеонаблюдение и т. н.
С решението си Пътната агенция ще облекчи трафика по магистралата в пиковия летен сезон. Скоростта на движение в съоръженията ще бъде до 80 км/ч. Окончателният срок за завършване на дейностите е лятото на 2025 г.
Тунел „Топли дол" е при 39-ти км на автомагистралата. Дължината на тръбата за Варна е 883 м, а в посока София е 878 м. Рехабилитацията на съоръжението включва изграждане на нова хидроизолационна и отводнителна система, облицовка и тротоарни блокове. Извършва се реконструкция на пътното платно и на порталните участъци на тунела, както и разширение на тротоарите в тръбата за Варна.
За повишаване на безопасността има две пешеходни евакуационни напречни връзки между тръбите на съоръжението. Ремонтираната тръба е с асфалтобетонова настилка, хоризонталната маркировка и вертикалната сигнализация.
Ремонтът се изпълнява от „ОРС - ИНФРАСТРУКТУРА" ООД. Договорът е на стойност над 42.6 млн. лв. с ДДС, а средствата са от бюджета на АПИ.
Тунел „Правешки ханове" е при 54-ти км на АМ „Хемус" и е на около 1.8 км от пътния възел за Правец. Дължината на тръбата за Варна е 834 м, а на тръбата за София е 830 м. Двете тунелни тръби ще са с нова облицовка, съвременна дренажна и хидроизолационна система и тротоарни блокове. Предвидено е подобряване на отводняването.
Основно се ремонтират 7-те напречни връзки, свързващи двете тръби на тунела, което ще позволи те да бъдат използвани за аварийни изходи. Тунелът ще разполага с комбинирани аварийни ниши с хидранти, SOS телефони, пожарогасители и др.
Ремонтът се изпълнява от „ГБС-Инфраструктурно строителство" АД. Договорът е за над 47.7 млн. лв. с ДДС, които са осигурени от бюджета на Пътната агенция.