България да очаква до $15 млн. от затворено небе над Русия
$300-те млн., които европейските компании плащат на "Аерофлот", ще се пренасочат към Балканите, казва ексминистърът и бивш шеф на WizzAir-България
Кристиан Кръстев пред Economic:
Държавното предприятие „Ръководството на въздушното движение“ (ДП РВД) може да спечели до 15 млн. долара от евентуалното затваряне на небето над Русия за европейските авиокомпании. Това коментира специално за Агенция „Икономика“ (Economic.bg) бившият служебен министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията и екс висш мениджър на нискотарифния авиопревозвач “Wizz Air”-България Кристиан Кръстев.
Той припомни, че руският национален авиопревозвач „Аерофлот“ взима над 300 млн. долара годишно такси за аеронавигационно обслужване. Премиерът на Русия Дмитрий Медведев, обаче, вчера за пореден път заплаши, че при разширяването на санкциите на Европейския съюз (ЕС), Москва може да блокира транзитното преминаване за европейските самолети и тежкотоварни превозвачи.
„Ако това се случи, голяма част от тези 300 млн. долара годишно ще минават през Балканите. Само че, ще са по-малко средствата за България, тъй като за преминаване през тези 4 000 км европейските превозвачи сега ще плащат не само на Русия, а на всички по трасето“, обясни Кристиан Кръстев.
Разбира се, в този случай приходите от такси ще влязат не само в България, а във всички страни, през които преминават самолетите. „Ако Русия затвори небето, компаниите ще увеличат транспортните разходи и ние ще получаваме една малка част от тези пари - някъде до 1/15 част от тези 300 милиона“, пояснява ексминистърът.
Според него 8% е максимумът, което би означавало всички полети да бъдат пренасочени над България. „Най-точната прогноза ще е за някъде 5%“, изчисли той. Той изтъкна, обаче, че засега става дума само за груби сметки, тъй като всъщност „не се знае, откъде ще преминават“ европейските превозвачи.
Кръстев посочи, че е напълно възможно вече да се е увеличлил транзитният авиотрафик поради катастрофата с малайзийския Boeing в Източна Украйна. „В момента просто се заобикаля Украйна, защото компаниите се опасяват да прелитат оттам. По някакъв начин, минимално се е увеличил потокът – става дума предимно за трафика към Близкия Изток, защото от Северна Европа те преди летяха по диагонала над Украйна и над Черно море“, обясни бившият шеф на WizzAir у нас.
Помолен да коментира ситуацията около излезлия днес доклад на холандските разследващи за трагичния полет MH17, той заяви: „Аз още в самото начало казах, че този самолет е свален, за мен това си е жив терористичен акт“. Според него обаче е трудно все още да се каже дали самолетът е бил свален от сепаратистите със ЗРК „Бук“ или от украинските ВВС с бомбардировача „Су 25“.