Българските гимназисти на опашката в изучаването на английски език
Немски изучават 7,9% от гимназистите в страната, френски - 3,3%, а испански - 1,4%.
В противовес на разпространеното схващане, че владеенето на чужди езици е едно от конкурентните предимства на България, страната попада сред членките в Европейския съюз, където английски език се преподава най-рядко в средните училища.
Данните на Евростат показват, че към 2012 г. 86,2% от обучаващите се във вторичното ниво на образование в България изучават английски език. Само в три страни от 28-те членки този процент е по-нисък – Белгия (45,4%), Люксембург (54,4%) и Унгария (62,6%). Все пак от 2005 г. насам показателят за България се подобрява с цели 22 процентни пункта.
Немски език изучават 7,9% от гимназистите в страната, френски - 3,3%, а испански - 1,4%. И при трите България се намира в долната половина на „класацията”.
Четирите езика са и най-изучаваните в ниските нива на вторично образование в ЕС. Средният обхват на английския език е 96,7%, следван от френски (34,1%), немски (22,1%) и испански (12,2%). Иберийският език бележи и най-сериозен прогрес през последните седем години до 2012 г. – с близо 5 пр. пункта.
Пълен обхват (100%) има английският в Дания, Италия, Германия, Малта и Швеция. В Люксембург задължителни са френски и немски език. Френски на това ниво се изучава приоритетно още в Кипър (91,7%) и Румъния (85,7%); немски – в Дания (73,5%), Полша (69,2%), Холандия (51,5%), а испански – в Швеция (42,3%), Франция (36,2%) и Португалия (21,6%).