Чиновници летят на аванта
Големи фирми също не си плащат билетите за самолет
Български държавни чиновници и служители на големи фирми често летят със самолет на аванта. Тенденцията се наблюдава от няколко години, но през последната особено се засилва. До полети на аванта се стига след покупката на самолетен билет от турагенции, оторизирани от Международната асоциация на авиокомпаниите IATA, алармираха от бранша. Практиката от години е наложила държавните учреждения и големите корпоративни клиенти да купуват билетите с т.нар. отложено плащане, съобщава агенция Стандарт нюз.
Така чиновникът или служителят получава билета и лети в командировка, а работодателят му плаща на IATA-агента на по-късен етап. Проблемите произтичат от факта, че турагентът е задължен да се разплати с авиокомпаниите, чиито билети е издал, чрез системата на IATA за централизирано разплащане BSP (Billing and settlement plan), в 14-дневен срок.
Но държавни институции и някои частни корпоративни клиенти обаче бавят плащанията с месеци. Нещо повече, в конкурсни условия на процедурите по Закона за обществени поръчки за избор на турагенти за доставка на билети на държавните учреждения е заложено изискването за отложено плащане. Това поставя турагентите в ситуацията да плащат билетите със собствени средства или с кредити. Има и случаи, когато дори договорът за отложено плащане не се спазва. Така на практика чиновниците летят за сметка на IATA-агента.
Че такива случаи у нас не са рядка практика потвърди Румен Георгиев, изпълнителен директор на застрахователната компания "Армеец". За 2011 г. са изплатени обезщетения на двама IATA-агенти, които не са си получили парите за продадени билети. Застрахователят по закон има право да заведе регресивен иск. В повечето случаи обаче длъжниците нямат активи и изплатеното обезщетение остава за сметка на застрахователя, обясни Георгиев.
Имахме очаквания, че този проблем ще бъде решен с новата структура, която се създаде към финансовото министерство, която трябваше да формира нова практика за провеждане на конкурсите по ЗОП за самолетни билети. Това заяви Йордан Карамалаков, мениджър на офиса на IATA в България. Но при обявяване на обществените поръчки отново акцентът се поставя върху минималната стойност на таксата за обслужване от агенцията и на разсрочването на плащанията. Приемането на условия да се работи с нулева добавка към стойността на билета и за отлагане на плащанията с два месеца убива всякакъв икономически смисъл от работата на агенциите, заяви Карамалаков. Финансови затруднения блокират работата на много агенции.
Само през последния месец пред "Армеец" са предявени за изплащане суми, по-големи от тези през 2010 и 2011 г., взети заедно. Това вече е притеснително. Ситуацията ще се усложни в началото на следващата година, когато сроковете за разплащане по BSP се съкращават двукратно - от два на четири пъти месечно. Напрежението на пазара ще е голямо, ако не се ускорят разплащанията между туристическите агенции и техните по-големи клиенти. Трябва да се създаде правна рамка, която да доведе до хармонизиране на разплащанията по договорите по ЗОП с тези, които обективно съществуват на пазара, заяви Йордан Карамалаков.