Как Blackberry загуби 70% от цената си за 12 месеца
Според бивши директори на RIM сляпото доверие в основния продукт BlackBerry е основата на сегашните неприятности на RIM
След като телефоните BlackBerry сериозно изостават от съперника си Apple и тяхната разработка iPhone, сега е време за еднозначен отговор от офиса на главния изпълнителен директор на компанията, пише Wall Street Journal.
В Research In Motion Ltd. това не се случва. Производителят на BlackBerry имаше двама изпълнителни директори. Освен това, офисите им са разделени на около 10 минути път с кола. Срещите на двамата са рядкост, казват бивши директори на компанията и на хора, работили във фирмата.
След като напрежението нарасна и компанията бе под натиск, основателят на компанията Майк Лазаридис бе фокусиран върху началото на следващото поколение BlackBerry с новата операционна система. Другият главен изпълнителен директор, Джим Балсили обаче започна да води отделна стратегия, която набляга на лицензирането на някои от патентованите технологии на компанията.
И двамата си тръгнаха през януари. Те бяха заменени от Торстен Хайнс. Той пък се зае със съкращаване на разходите и нае инвестиционни банкери да проучат възможностите и дори се обмисля продажба, след като акциите на компанията се сринаха със 70% в рамките на 12 месеца и докараха пазарната й стойност на по-малко от 5 млрд. долра.
Според повече от дузина бивши директори на RIM и ръководители във фирмата, ослепителното доверие в основния продукт BlackBerry е основата на сегашните неприятности на RIM. Усложнения идват и от факта, че е имало непрекъснати спорове за това, кои са основните клиенти на компанията. Последваха серия от догонващи продукти, които всъщност не дръпнаха RIM напред и това доведе до дори повече напрежение.
Прогнозите обаче бяха, че корпоративните и индивидуални клиенти ще продължават да предпочитат лесния за ползване мобилен имейл на BlackBerry пред приложенията на iPhone.
В един момент RIM започна да работи изцяло срещу Apple чрез свои телекомуникационни доставчици, но новите модели така и не успяха да поставят iPhone под натиск.
RIM обаче не е сама в битката. Доминиращата до скоро Nokia Corp. бе принудена да потърси партньорство с Microsoft Corp., за да подобри своите телефони и да бъдат конкурентни способни.