Бъдещето на ЦУМ: 5-звезден хотел, египетски музей и търговска част
Дружеството Antika World обяви амбициозен план за преобразяване на сградата
5-звезден хотел, луксозен СПА център, заведения за хранене и атракции, плюс бизнес зона. Всичко това в комбинация с няколко музея – на Египет, на България и на розовото масло. Това предвижда новата концепция за мащабна трансформация на емблематичния Централен универсален магазин (ЦУМ) в София, собственост на Георги Георгов.
Плановете за поверената на Antika World коренна промяна на историческата сграда в центъра на столицата все още не са официално представени. Собственикът на дружеството Ахмед Насър обаче ги е споделил по време на среща с Цветан Симеонов, председател на Българската търговско – промишлена палата (БТПП), по линия на която се появи и първоначалната информация за предстоящата реновация.
Публичното представяне на проекта е насрочено за 19 септември, като за целта е създадена специална регистрационна форма на събитието.
Собствеността на ЦУМ
Емблематичната за столицата сграда продължава да е собственост на акционерното дружество „Централен универсален магазин“, чийто председател е Георги Гергов. Към момента няма информация за извършена или подготвяна продажба.
Самото дружество Antika World е дъщерно дружество на BDS Holding BV, което е регистрирано в Нидерландия.
Компанията, която се е заела да ръководи процеса по трансформация на сградата – Antika World, е създала и сайт, на който е представена концепцията на проекта. Представени са и визуализации.
От информация, публикувана на интернет портала на Antika Museums, става ясно, че дружеството управлява проекти, посветени на египетската култура (под формата на експозиции) на няколко локации в страната, сред които Морска гара в Бургас и Galleria Burgas.
Идеята на Antika е да подкрепи комуникациите между световните цивилизации и да работи като културен мост, позволявайки на студенти, младежи и участници да знаят повече за културната стойност в света“, се казва на страницата на Antika Museums.
Никъде не става ясно обаче каква точно дейност ще извършва Antika World в проекта за ЦУМ – дали ще са строители, инвеститори или просто оператори на музейна експозиция.
Екипът на Economic.bg се свърза с Ахмед Насър в опит да получи повече информация по темата. До публикуването на материала обаче медията не получи конкретни отговори на поставените въпроси, освен уточнението, че такива не могат да бъдат предоставени в срок заради натоварения график и на собственика на Antika World.
Интересна подробност около компанията и ролята ѝ в проекта е, че през юли месец тази година International Business Magazine публикува материал, в който се съобщава за подписано споразумение между EgyptAir Openet BV с търговската си марка Antika за международно сътрудничество, фокусирано върху съживяването на египетския туризъм. Това споразумение има за цел EgyptAir да участва в многобройни изложения.
Трябва да се отбележи, че Openet BV ще започне да управлява една от най-важните исторически сгради в българската столица София от февруари 2025 г. EgyptAir ще има постоянна изложба в тази историческа сграда“, се казва в материала на международното издание.
Важно уточнение, което трябва да бъде направено е, че фасадата на ЦУМ не може да бъде променяна, тъй като сградата е паметник на културата с национално значение.
Визуализация на проекта на ЦУМ, качен на интернет страницата Antika World at Tzum, може да видите в нашата галерия.
Развитието на ЦУМ
Сградата беше закупена от пловдивския бизнесмен Георги Гергов през 2004 г. за 30 млн. лв. Сделката, както информира самият той тогава, бе финансирана с кредит.
Първоначално той имаше планове да трансформира сградата в място за продажба на луксозни стоки и отварянето на модерни офис пространства. След това се появи идеята там да се помещава Националният исторически музей. Георги Гергов искаше да размени ЦУМ за други сгради или да бъде обезщетен от държавата. Това обаче така и не се осъществи.
Амбициозният проект този път е дългосрочен, като първите промени се очаква да бъдат завършени през април 2025 г.
Целта е възстановяване функционалността на ЦУМ като модерен символ на София с отлично разположение и полезност за обществото“, каза Ахмед Насър при срещата си в БТПП.
Каква конкретно ще е ролята на търговската палата в проекта също не става ясно на този етап, нито защо именно пред тях първоначално е представена концепцията.
Историята на ЦУМ
Сградата е проектирана през 1956 г. от арх. Димитър Дионисиев Писинов.
Дълги години това е най-големият търговски център на Балканите. В него са монтирани и първите ескалатори у нас. Търговската площ на сградата е 19 000 квадратни метра, разделени на 6 етажа, като офисната част е с площ от над 11 000 кв.
Основно е реконструиран през 1986 г. под ръководството на арх. Атанас Николов. След приватизацията на обекта завършва проект за обновяване и реконструкция на ЦУМ през 2001 г.