Клиентът печели от "битката" между традиционни и нискотарифни авиолинии
Lufthansa ще продължи да инвестира в България, казва новият Генерален мениджър на компанията за България Александър Толвет
Как се представи Lufthansa през 2013 година и беше ли успешна тя за авиокомпанията?
2013 година беше една много успешна година. Успяхме да подобрим резултатите си. Постигнахме 30 млрд. евро приходи, като отчетената оперативна печалба е на стойност близо 700 млн. евро. Основна роля за тези показатели изигра бизнесът с пътнически преводи, който се представи изключително добре. Важно е да се отбележи, че това се случва на фона на един труден пазар и нарастваща конкуренция. Това ни позволява да се концентрираме още повече върху нашите клиенти и бизнес тук.
Какви бяха данните за бизнеса в България?
През 2013 година разширихме капацитета си и като цяло това беше успешна година. Създадохме и нова линия до Франкфурт, която да обслужи както нашите бизнес клиенти, които редовно летят то Германия, така и всички, които искат да посетят страната. От януари до май 2014 година имаме увеличение с 16% на пътниците в България, а в сегашната напрегната ситуация тук това е успех.
Какви са плановете Ви за следващия период от годината за България?
Тъй като наскоро представихме новата си дестинация от България (до Франкфурт), сегашната ни цел за оставащите месеци от годината е да увеличим броя на пътниците си в страната. Важно е да задържим инвестицията си и да сме сигурни, че тя ще продължи да расте. Имаме голямо присъствие на пазара. Трудно е да се каже точната цифра на инвестицията в България досега, но е сигурно, че тя ще продължи да расте. За съжаление за момента не плануваме нови дестинации от и за България, тъй като имаме редовни полети до Мюнхен и Франкфурт, а оттам нашите клиенти могат да пътуват навсякъде. Също Варна е свързана с Виена чрез полет, който се изпълнява два пъти на ден.
Какъв е процентът на българи в Lufthansa в България?
Радвам се да кажа, че всички освен мен, които работят за нас в момента, са българи. Имаме 11 човека, работещи в Маркетинг и Продажби. Имаме и голям брой пилоти, като всички са българи. В Lufthansa Group имаме служители от над 190 държави от цял свят, като сред тях има и голям брой българи.
Какви са глобалните тенденции за авиолиниите? Как се развива бизнесът в този сектор?
В Европа секторът се развива много бързо. Тенденциите са, че става все по-конкурентно, тъй като има "сблъсък" между ниско-тарифните и ниско-бюджетните компании, от една страна, и големите специализирани авиолинии, от друга. От това обаче печелят и клиентите, тъй като големият натиск за свиване на разходи и увеличаване на качеството намалява допълнително цените.
Първата вълна от авиолинии, в лицето на Easyjet, Wizzair и т.н. успяват да вземат по-висок дял на пазара, но постепенно тази тенденция се обръща, тъй като се сблъскват с проблеми, които ние вече сме решили. Голям плюс за нас е, че имаме и много по-голяма мрежа от партньори. Друг основен тренд са авиолиниите от Близкия Изток, които много силно инвестират в Европа.
През последната година имаше много конфликти с профсъюзите, особено в Германия, заради стачки и искания за увеличение на заплатите. Какво е развитието на казуса?
Основната стачка беше с профсъюза на пилотите, която блокира стотици полети в цял свят. Това създаде и големи трудности на компанията, тъй като загубихме сериозен капитал, близо 50 млн. евро. В момента обаче сме на път за изглаждане на конфликта и се надяваме в най-скоро бъдеще той да е отминал.