Метрото в София е приоритет за Министерството на транспорта
Стойността на третия лъч на подземната железница се оценява на 680 млн. евро, които ще бъдат платени по ОП "Транспорт"
Основен приоритет на Министерството на транспорта ще бъде метрото в София. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов по време на представянето на проекта за изпълнението и подготовката за строежа на третия лъч на столичното метро. Той уточни, че средствата за изграждането на третия метродиаметър ще се осигурят по Оперативна програма "Транспорт", а проектите вече са готови.
По време на представянето присъстваха още столичният кмет Йорданка Фандъкова и изпълнителният директор на "Метрополитен" Стоян Братоев. Градоначалникът обясни, че стойността на новата отсечка е 680 млн. евро. "Предлагаме метровлаковете да бъдат платени със средства по оперативна програма "Околна среда", каза Фандъкова.
"Третият лъч на столичното метро ще облекчи трафика в столицата с 35%. Очаква се и намаление на пътните инциденти с 25%", обясни Братоев. Той уточни, че проектът за трети метродиаметър се базира на подземно разполагане от 53%, а 47% ще бъде открито.
Третият лъч ще е с дължина 16.5 километра и ще има 19 метростанции. 10 от тях ще са подземни, а 9 - открити. Метрото ще тръгва от колелото на трамвая на бул. "Ботевградско шосе", ще минава през бул. "Владимир Вазов", където ще има три метростанции и една при театър "Зад канала". Следващата ще е на Орлов мост, където ще има и връзка с първия метродиаметър, и при НДК с връзка с втората линия. От НДК линията продължава към кръстовището на бул. "България" и бул. "Гешов", кварталите "Красно село" и "Овча купел" и ще достигне Околовръстното шосе. Последната спирка ще е при жп линията София-Перник и там ще бъде открита нова гара.
На представянето стана ясно, че в момента метрото се използва от около 280 хил. души дневни. Прогнозата е с изграждането на третия лъч те да се увеличат със 162 000.
Освен по новата отсечка, строителните дейности продължават и по изграждането на втория метродиаметър в посока летище "София". Срокът за завършването на 5-километровият участък, на който ще има 4 метростанции, е до април 2015 г. Трасето е разделено на три части - две подземни и една надземна, като началото му е от бул. "Цариградско шосе", а крайната му точка е Терминал 2 на летище "София". Стойността на проекта е 136 млн. лв.