Намаляват финансирането на НКЖИ, компанията съкращава проекти
Италианска компания построила жп линията Първомай-Димитровград за 80 вместо за 160 км./час
НКЖИ е подготвила проекти за 150 млн.лв., но заради съкражаване на капиталовия трансфер от държавата в момента ги преглежда и ще остави само най-необходимите. Предвиденият в Бюджет 2013 г. трансфер е 90 млн.лв.
Това съобщи генералният директор на инфраструктурната компания Милчо Ламбрев.
Линията София-Видин също може да не бъде изградена в близките години. Причината е, че предвиденото техническо проектиране на жп линията по ОП Транспорт в този програмен период , може да не се изпълни, заради решение за пренасочване на европейските средства към други обекти.
Ние не желаем това да се случи, защото за нас е крайно необходимо да се пристъпи към модернизирането на жп линията Видин-София, колкото може по-бързо. Надявахме се да подготвим техническите проекти и да започнем строителството в 2014 г., каза Ламбрев.
НКЖИ може да стане супервайзор, като набере необходимият за това екип специалисти. Така жпкомпанията, която е бенефициент на европейски средства по ОП Транспорт ще може да бъде супервайзор на европейските проекти и ще гарантира качественото им изпълнение в срок.
Към тази идея НКЖИ се насочила заради проблемите с процедурата по избор на компания за супервизия на проекта Септември-Пловдив. Надяваме се върховният съд да се произнесе в най-скоро време и обяви кой ще поеме супервизията на модернизацията на линията Септември -Пловдив, за да стартира проекта. Обжалването на търга продължава повече от година, обясни Ламбрев.
Изпълнението на проекта за железопътната магистрала "Тракия" - жп линията Пловдив-Бургас, се движи много добре във времето. Извършените дейности се разплащат в срок. Малкото закъснение на изграждане на електрификацията в първия лот ще бъде наваксано до декември, е убеден Ламбрев.
Междувременно италианската компания Асталди, изпълнител на участъка Първомай- Димитровград от проекта "Модернизация на линията Пловдив-Свиленград за 160 км.в час" отново създаде проблем на възложителя, като напусна обекта, преди да отстрани недобре изпълнени участъци от пътя. Леки неточности по нивото на пътя и по ос-пътя, водят до невъзможност за постигане на проектната скорост от 160 км. в час. Мотрисите Дезиро, които вдигат 140 км в час, не могат да возят с повече 80 км.в час по тази линия.
НКЖИ се надява компанията да се върне и да корегира недостатъците на жп пътя и влаковете да могат вдигат проектната скорост.