Нови пристанищни такси убиха круизния туризъм
Между 2 и 10 пъти са увеличени тарифите, възмущават се от бранша
![Нови пристанищни такси убиха круизния туризъм](/web/files/articles/34456/narrow_image/thumb_1040x585_37434.jpg)
Нови пристанищни такси убиха круизния туризъм в България, алармират от бранша, от транспортното ведомство обаче се оправдават с наложената от Европейския съюз (ЕС) компонента в тарифата - екотакса за отпадъците.
"Държавата уби пасажерския туризъм в България, като повиши с 2 до 10 пъти пристанищните такси". Това заяви вчера Владимир Караджов, шеф на "Ренесанс тур" на дискусия за круизния туризъм във Варна, цитиран от в. "Труд".
Караджов, чиято фирма е представител на няколко от най-големите круизни компании в света, заяви че заради повишението, догодина пасажерските кораби, които ще спрат във Варна, Бургас и Несебър ще са единици.
"Съжалявам, че ще ви разочаровам, но България не е уникална дестинация, като Египет и Венеция, например. Компаниите се интересуват от разходите, а те у нас са най-високи. Ще ви кажа една новина - "Роял Карибиан" вече изкара от календара си за следващите две години Черно море, а "Карнивал" все още обмисля", обясни Караджов.
Той заяви, че тази година е рекордна за посещения на пасажерски кораби у нас, поради стечение на обстоятелствата, а не заради някакви усилия на държавата за привличането им. "Заради кризата в Украйна, Одеса и Сочи отпаднаха, но вече бяха продадени пакетите за Черно море. В последния момент включиха нашите пристанища, но ние няма да се възползваме дългосрочно от това заради повишените разходи, които и без това бяха много високи", каза Караджов.
Досега един пасажерски кораб с 2000 туристи плащаше у нас такса от 70 000 долара, а с новите тарифи тази цена става 90 000 долара. За сравнение - таксата за същия кораб в Констанца е 40 000 долара.
"Ние не искаме държавата да ни помага, просто се молим да не пречи", обясни пред слисаните участници в дискусията Владимир Караджов. Той обаче не бе оптимист за положителна развръзка, защото големите компании си правили календарите дългосрочно, което означава, че в следващите няколко години не трябва да чакаме круизни кораби.
Преди повече от седмица срещу новите пристанищни такси се обявиха и от Българската асоциация на корабните брокери и агенти, които обявиха, че ще обжалват новата тарифа в съда, тъй като повишените разходи ще пренасочи товарните кораби в Констанца и Солун.
От транспортното министерство вчера казаха за "Труд", че се е наложило тарифата да се увеличи, защото според нова евродиректива в нея вече трябва да се включи и екотакса за обработка на отпадъците. От ведомството обаче не можаха да обяснят защо това не се е отразило в такъв мащаб и на пристанищата в Румъния, които също трябва да се съобразят с директивата.