Новото разписание на влаковете подмина Дунав мост 2
Намалява броя на крайградските мотриси
По-малко влакове по крайградските губещи линии, запазване на натовареността и увеличаване на вагоните по някои от международните трасета. Това предвижда новото разписание на пътническите влакове, което влиза в сила от 0 часа на 9 декември.
От тази дата в България ще бъдат отменени влакове в определени участъци и времеви отрязъци, ще бъдат възстановени други, които населението иска, удължават се композиции като се прикачат вагони за определени населени места.
През Дунав мост 2 няма предвиден влак в графика. Причината за това е, че за да се пусне жп трафика през моста е необходимо преди това да се приеме двустранна технология между двете гранични гари за съвместна работа на граничния преход.
БДЖ "Пътнически превози" не можа да изпълни амбицията си и да направи напълно ново търговско разписание на влаковете, съобразено с маркетинговия анализ и постигане на определени цели.
Заради недостиг на вагони и локомотиви и недофинансиране орязва изготвения амбициозен график.
От януари инфраструктурните такси за влаковете, превозващи пътници се изравняват с тези за товарните влакове и размерът им зависи от изминатите тон километри по жп линиите. Това означава увеличение на инфраструктурните такси за пътническите влакове. Токът е по-скъп. При запазване размера на държавната субсидия, се получава недофинансиране и липса на възможност да поддържаме толкова голям брой влакове, разясни Димитър Костадинов, маркетинг директор на "Пътнически превози".
Първоначалният вариант на разписанието на пътническите влакове предвижда значително увеличение на експресите или т.н. бързи влакове със задължителна резервация по направления и във времена, удобни за пътниците. Тези влакове са извън договора за задължителна превозна услуга и при тях може да се провежда по-гъвкава ценова политика.
След анализ на броя на вагоните и локомотивите и инфраструктурните такси започват да орязват графика, като се стремят да запазят философията му, доколкото е възможно.
Сегашният график носи логиката на това, което искахме да направим, но в много линии и релации е орязан, защото не можем да отговорим на финансовата рамка, с която разполагаме, каза маркетинг директорът.
Ограничават се до минимум влаковете с ниска ефективност. Някои от тези влакове не са заложени за движение в следващия график в определени часове, определени участъци и определени маршрути.
Много влакове на къси разстояния са включени в по-дълги влакове, за да се оптимизира движението и се направят икономии, от персонал, локомотиви.
"Ако поддържаме движението на такива влакове по къси маршрути, ние ангажираме локомотив, вагони, бригада, персонал , който в една голяма част от времето престоява."
Такъв е примерът с крайградските пътнически влакове между Петрич-Генерал Тодорово и Кулата, в които пътуват по 10-12 човека средно на ден. Част от влаковете са напълно отменени.
На други е променен маршрута. Такива са влакчетата между Ямбол-Зимница, Сливен-Зимница и Мездра-Враца.
Отменени са влаковете в участъка Долна Махала- Хисар, а е удължен маршрута на други влакове, според разработката на транспортната схема.
Постарали сме се във всички областни и общински центрове да осигурим сутрин и вечер превоз за работниците и на обяд задължително за учениците, пристигащи и отпътуващи с влакове за общинските и областните центрове, обясни Ивайло Георгиев, ръководител сектор Управление на маршрутите и График на движение на влаковете.
Острият недостиг на вагони и локомотиви води до влошаване на услугата.
В момента между Пловдив и Карлово циркулират две мотриси, които се срещат на Долна махала. Трета мотриса между Долна махала и Хисар прави връзка и с Пловдив и с Карлово. Но поради недостиг на подвижен състав в транспортната схема мотрисите от три се намаляват на две. Това налага някои от влаковете между Долна махала и Хисар да бъдат отменени, а на други да им бъде изменен маршрута.
Влаковете, които най-много се ползват от клиентите, са запазени, твърди шефът на екипа, който е правил разписанието.
Първата промяна, с която тръгнахме е отмяната на нискоефективните влакове, които всъщност са в най-голяма тежест на финансите на дружеството.
След това за подобряване и привличане на по-голям брой клиенти, възстановихме движението на обедните влакове София-Пловдив. В 12 часа ще има нов бърз влак от София за Пловдив, защото е крайно необходим в този времеви диапазон.
Със същия довод се възстановява един традиционен обеден влак – София-Карлово-Бургас. Преди години се е ползвал много, но поради продължителния ремонт в тунелите при Долно Камарци и при Копривщица и честите му отмени заради тях, постепенно влакът е бил напълно спрян. С новия график се възстановява.
Уикенд влаковете до морето няма да се движат догодина. Променя се маршрута и транспортната схема на влака София-Силистра.
При изготвяне на новия график се съобразяваме с търсенето по определени направления или гара, с желанието на клиентите, с изискванията за часа на тръгване и пристигане на крайна гара да не бъде през нощта, обясни Антоанета Гълъбова, отдел "Маркетинг и тарифи".
Само през лятото ще се движи влакът София-Карлово-Варна и обратно. Транспортната схема на Международните влакове се запазва като цяло.
По искане на железопътната администрация на Сърбия, обаче, се преустановява движението на обедните влакове между София и Белград. Единствената връзка със Сърбия и Европа остава нощният влак София –Белград.
Запазва се дневната релация София-Букурещ. Като нощната се изпълнява с влака София-Букурещ -Москва.
Към Гърция няма да бъде възстановено движението на влакове. От 13 февруари 2011 година, Гръцката железница отмени влаковете Солун-София, въпреки че са много търсени. Те се движеха с гръцки вагони.
Влаковете по линията София-Истанул ще изпитват затруднения, заради необходимостта пътниците да бъдат превозвани с автобус в определени участъци.
В момента се изгражда високоскорстна линия между Капъкуле и Истанбул и хората ще бъдат прекачвани на автобус.
През 2013 г. ще започнат да се движат влакове и по модернизираната жп линия Димитровград-Свиленград- турска/гръцка граница. Между Пловдив и Димитровград линията бе пусната в експлотация.
Тази година е имало изключително голям интерес на руски граждани към нашето Черноморие и по специално към Бургас, които са пътували с влак дотам.
Влакът Москва-Варна/Бургас. Имало е недостиг на места във вагоните за Бургас.
Досега влакът от Москва се движи 7 дни в седмицата, от които 5 дни вагоните са отивали за Варна, два дни за Бургас. С новото разписание Москва -Варна ще пътува 4 пъти седмично, а Москва-Бургас - три дни.