ИТН предлага ДНСК да получи още власт
Дирекцията ще осъществява допълнителен контрол върху дейността на общинските администрации по отношение на строежите от четвърта, пета и шеста категории
Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) да може да издава задължителни указания към кметове при констатирани незаконни обекти от четвърта до шеста категория. Временните връзки към мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура на преместваемите обекти да се реализират с издаване на разрешение за строеж.
Това са част от промени в Закона за устройство на територията, предложени от „Има такъв народ“. Целта им е намаляване на административната тежест, освобождаване на главните архитекти от несвойствени функции и въвеждане на по-високи отговорности на проектантите и лицата, извършващи оценка за съответствие на инвестиционните проекти с основните изисквания към строежите.
В мотивите се посочва, че промените дават възможност на органите на ДНСК да упражняват по-ефективен контрол върху дейността на общинските администрации по отношение на строежите от четвърта, пета и шеста категории. Ако указанията на ДНСК не бъдат изпълнявани, то ще се налагат санкции.
В МРРБ и при органите на ДНСК постъпват множество жалби и сигнали относно липсата на ефективен контрол от страна на общинските администрации за нарушения, касаещи строежи от четвърта, пета и шеста категории“, посочват от ИТН.
Именно за по-добър контрол е предложено при нарушения, свързани със строежи от четвърта до шеста категории, ДНСК да изпраща на кмета на общината констативен протокол със задължителни указания и срок за предприемане на последващи действия. Ако разпорежданията на ДНСК не бъдат изпълнени, ще се налагат глоби от 1000 до 5000 лв.
В населени места и селища без канализация битовите отпадъчни води се заустват и пречистват в съоръжения за пречистване, като е предложено изключение - за жилищни сгради с до три жилища и за вилни сгради битовите отпадъчни води да могат да се заустват във водоплътни изгребни ями.
От работния устройствен план се предлага да отпаднат броя на етажите, както и формата и наклона на покривите. Последните следва да се определят с инвестиционни проект, при спазване на общите изисквания за определяне на височината и на характера за застрояване. Със силуетите към работния устройствен план следва да се определят максималните височини на сградите в зависимост от характера на устройствената зона, като е без значение броя на етажите, които могат да се разположат в тази височина.
Предложено е оценката за съответствие на инвестиционните проекти за всички строежи от първа до пета категория да се извършва само с комплексен доклад от консултант, отговарящ на изискванията на чл. 166 и чл. 167 от ЗУТ. Така отпада сегашната възможност за някои от строежите от пета категория въпросната оценка да се извършва с приемане от експертен съвет на одобряващата администрация.
Много от общинските администрации не могат да осигурят необходимия състав от експерти с проектантска правоспособност по всички проектни части“, посочват вносителите.
Предлага се срокът за съгласуване да е 14-дневен от внасянето в съответната администрация. В момента той е 30-дневен.
Временните връзки към мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура на преместваемите обекти да се реализират с издаване на разрешение за строеж, предлагат още от ИТН.
С цел облекчаване на инвестиционни процес се предлага възложителят да не представя данни за влезли в сила административни актове, които в зависимост от вида и големината на строежа са необходимо условие за разрешаване на строителство по Закона за опазване на околната среда и Закона за биологичното разнообразие.
Влязло в сила решение по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) няма да се изисква и няма да е приложение, неразделна част от разрешението за строеж за обекти в границите на населено място или селищно образувание. Органите, издали разрешение за строеж, при уведомяването на съответните органи на ДНСК ще изпращат и копие от доклада за оценка на съответствие на инвестиционни проект.