Отбелязваме международния ден на потребителите
Най-честите оплаквания на българските потребители са от доставчиците на обществени услуги
На 15 март се отбелязва международния ден на потребителите. Празникът се чества за първи път през 1983 г. и оттогава става важна дата за потребителските организации по цял свят. На 9 април 1985 г. общото събрание на Организацията на обединените нации (ООН) одобрява идеята той да стане Световен ден за защита на потребителите. В България се чества от 1991 г.
Датата за честване е определена в памет на американския президент Джон Кенеди, който на 15 март 1963 г. излага пред Сената идеята за Закон за защита на потребителите. Според Кенеди има четири основни права на потребителя – правото на безопасност, правото на информация, правото на избор и правото да бъдеш чут. На по-късен етап са добавени още четири права – правото да бъдат задоволени основните потребности, правото на обезщетение, правото на образование и правото на здравословна околна среда. Тези осем права са залегнали в Правилата за защита на потребителите, приети от ООН.
Към днешна дата най-честите оплаквания на българските потребители са от доставчиците на обществени услуги като парно, ток, вода и комуникации. След тях се нареждат жалбите срещу авиотранспорта и електронната търговия, сочат данни на Асоциацията „Активни потребители“ и Европейския потребителски център по повод Световния ден на потребителя.
През изминалата година 60% от жалбите, подадени в асоциацията „Активни потребители“ са срещу обществени услуги. Пътуващите българи недоволстват и от въздушния транспорт, най-често заради закъснението и отмяната на полетите, или заради изгубен багаж. Все по-голям проблем се превръщат измамите в интернет.
От асоциацията отбелязват намаляване в боря на жалбите, подадени през 2013 г. и отчитат този факт като притеснителен, не защото хората имат по-малко проблеми, а защото губят вяра в тяхното решаване.