Преизпълняваме нормата за въвеждане на таблети
Автомобилна администрация има готовност от 1 март да въведе 300 таблета при изпитите за шофьорски книжки, каза изпълнителният директор на Агенцията Валентин Божков
- Г-н Божков, каква е готовността за провеждане на изпити по теория с таблети.
- Изпити с таблет ще се правят във всички регионални учебни центрове на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" в страната. Извън тях такива изпити ще се провеждат в така наречените одобрени изпитни центрове, в които има монтирани камери и можем да следим в реално време провеждането на изпитите. Такива одобрени изпитни центрове има 60. Всеки, който е оборудвал с камери и техника, в съответствие с нашите изисквания и с таблетите, продължава да работи с нас.
От 1 март 2013 г. не по-малко от 25% от курсистите трябва да се явяват на изпита с таблети. От 1 януари 2014 г. - не по-малко от 50%. От 1 януари 2015 - не по-малко от 75% и от 2016 г. всички трябва да се явяват на теоретичен изпит на таблет.
- Как ще се съвместяват двата вида изпитване?
- Идеята е да има еднаквост на тестовете на хартия и на електронен носител. Абсолютно идентично изглеждат листовките на хартия и на екрана на таблета. Проверката на тестовете се извършва по досегашния начин с новата компютърна система, със сканиращото листовката устройство.
Таблетът има връзка с апаратурата, с която проверяваме листовките. Хартиената листовка като се сканира, информацията се подава в компютъра, а като я решаваш върху таблета, той директно се свързва с устройството и ние виждаме дали си изкарал или не.
- Колко таблета сте осигурили?
- Имаме пълна готовност да стартираме от 1 март с 300 таблета. Те ще покрият не 25%, а 50% от курсистите, които се явяват на изпит. Тоест ние от сега имаме готовност да изпълним нормата и за 2014 г.
В куфар ще бъдат по 8 таблета. Така ще бъдат лесно преносими. Изпитващият отива в Учения център с куфара с таблетите и сканиращото устройство, с който се проверяват решените тестове.
- Други разлики от досегашното изпитване?
- За да се използват максимално таблетите, и хората да бъдат още по-облекчени, във всички дни от седмицата ще изпитваме както в частните центрове, така и в нашите. В момента при нас се изпитва само в понеделник, а останалите дни - в 60-те частни центъра.
В момента започваме да изграждаме електронен регистър. Всяка форма ще може без да идва в ДАИ, да влиза в електронната система, сама да си запазва дати за курсистите, кога да се явят на изпит. Да си прави сама групи и т.н.
- Колко ще струва изпитът на таблет?
- Досега ваучерът за явяване на този изпит струва 9 лв. и разноските по провеждането му са 9 лв. Абсолютно същата цена се запазва и за е-изпита върху таблет. Просто заменяме хартиената листовка с таблет. Не се повишава цената, а остава абсолютно същата. Планирали сме, че на година ще правим 130 000 изпита. Сега правихме 123 000-125 000 изпита.
- Увеличават ли се желаещите да минат шофьорски курсове?
- Не. Константна е величината през последните няколко години. Има пикове през някои месеци - лятото или по празниците, когато хората се връщат в България за по-дълго и успяват да запишат и изкарат курс.
- Продължава ли практиката да идват чужденци, за да минават шофьорски курс в България?
- Напълно допустимо е, стига дипломата им да бъде призната от Министерството на образованието, като еквивалент на съответна степен от българско образование.
Ако имат такъв документ, ги записваме. От тази година пуснахме листовки и на английски, по настояване на бранша. Не искахме те да ги превеждат и да поемат финансовата тежест и сме пуснали листовките и на английски.
- Всички школи ли са оборудвани с необходимата техника?
- Всички, които сме одобрили за провеждане на изпити, имат камери и вече са си закупили таблети. Доста от тях отдавна провеждат вътрешния изпит на таблет или на компютър.
В Германия процесът на въвеждане на таблета, вместо хартиената листовка, е продължил 10 години. През този период са съществували паралелно таблетът, компютърът и хартиената листовка. Това е правено не толкова поради невъзможност технически да осигурят изпита, а защото са искали преходът да бъде плавен, както и защото част от хората са искали до последно да решават листовките на хартия.
- А при нас?
- И при нас ще бъде така до 2016 г.
- Има ли отнети разрешителни на школи за нарушения при обучението?
- Има много наказани при последната акция, която направихме заради изписването на фиктивни часове за кормуване през нощта. 8 фирми сме санкционирали, защото са изписвали часове на курсисти в 1, 2, 3 часа през нощта. Пише, че кормува в София, а ние направихме една акция на Центъра за градска мобилност за прочистване на всички спирки на градския транспорт и цяла нощ сме търсили учебни коли, а не видяхме никъде. Това е фиктивно изписване на часове, защото някои фирми разполагат с малко коли с преподаватели и трябва да си нагласят часовете така, че курсистът да е карал и по това време.
- Хващате ли още водачи с фиктивни книжки?
- Непрекъснато анулираме изпити, заради фалшиви дипломи.
- Има ли отнети разрешителни на Пунктове за технически прегледи за нарушения и фиктивни прегледи?
- Да. Има отнети разрешителни. Има наложени забрани на председатели на комисии и на технически специалисти да работят по две години.
- От 1 март 2013 г. трябва да се прилага европейския регламент 181-2011 г. за правата на пътниците пътуващи по автобусни линии в общността и по дълги национални линии. Това засяга ли автобусните превози от София до морето?
- Да, защото са с дължина над 250 км. Това означава, че този регламент ще се прилага по тази линия. Превозвачите ще трябва да плащат същите като в ЕС неустойки за загубени багажи, за увреждане на лице или повреда на багаж, вследствие на злополука по тази линия.
- От 1 януари трябваше постепенно да започне да влиза Новата национална транспортна схема, която се въвежда по нови правила. Как става това?
- Ние не даваме лицензи, а коригираме маршрутни разписания и закриваме такива, които не са възложени до момента и са в противоречие с действащата транспортна схема. Ако има маршрутно разписание, което не е възложено, по него няма договор и противоречи на новите правила на новите отстояния, ние го закриваме.
- Скоро се върнахте от Брюксел. Какви новини донесохте от там?
- България е втората страна след Холандия, която е готова с изграждането на системата за обмен на данни ЕРРУ - нещо което е много високо оценено от ЕК. Втората положителна новина е, че България ще поеме тази година председателството на ИСИАР, организацията на контролните органи на всички страни от Европа.
И тази година имаше проверки по ИСИАР в цялата страна. Сега, когато поемем председателството, ще организираме три срещи в България на организацията през 2013 г. Следващата година ще има една голяма конференция на всички контролни органи от Европа тук в България.